Dodjela nagrada ULUPUH-a

16.12.2013.
Dodjela nagrada ULUPUH-a

U povodu šezdeset i treće godišnjice od osnutka ULUPUH-a, ULUPUH pod pokroviteljstvom Gradske skupštine Grada Zagreba i predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba Darinka Kosora dodijeljene su: Velika nagrada ULUPUH-a za životno djelo, Nagrade za najbolji izložbeni i najbolji izdavački projekt u 2013. godini te Nagradu za najboljeg mladog umjetnika.

„ Drago mi je da ispred Gradske skupštine Grada Zagreba mogu čestitati svim dobitnicima nagrada, posebno Oti Reisingeru za životno djelo. Često zaboravljamo vrijednost upravo onoga što nas okružuje gotovo svakodnevno, bilo da je to karikatura, ilustracija, industrijski dizajn, oblikovanje odijevanja, scenografija, kostimografija i slično. Često nismo ni svjesni da gledamo umjetničko djelo. Zato mi je izuzetno drago što Gradska skupština Grada Zagreba surađuje s ULUPUH-om, jedinom strukovnom udrugom likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti u Hrvatskoj u odavanju počasti upravo takvim umjetnicima.“, rekao je Darinko Kosor.

Upravni odbor i Umjetnički savjet ULUPUH-a donio je odluku da se:
• Nagrada za životno djelo dodijeli Antonu Otonu Reisingeru;
svima znan kao Oto Reisinger, jedan je od naših najpoznatijih, najpriznatijih i najuvaženijih karikaturista, kojeg nazivaju i „ikona karikature“. Tijekom svoje duge i plodne, više od šest desetljeća duge karijere, stvorio je impozantan opus od oko 70 tisuća radova – najvećim dijelom karikatura i karikaturalnih vinjeta, ali i ilustracija, stripova i crteža. Izvanredan crtač, bavio se u svome stvaralaštvu i ilustracijom, opremom knjiga, oblikovanjem plakata, reklamnim crtežom, pa čak i crtanim filmom, pokazujući svestranost istinskoga likovnjaka koji odlično poznaje metje i tehniku. (…) Uz sudjelovanje na brojnim skupnim izložbama, Reisinger je često izlagao i samostalno, u zemlji i inozemstvu (Zagreb, Amsterdam, Murska Sobota, Dortmund, London, Ankara...), a u rujnu 2008. priređena mu je u Klovićevim dvorima u Zagrebu velika retrospektivna izložba, koje je autor koncepcije, selektor i autor teksta bio Frano Dulibić. Između ostaloga Dulibić piše:„Svijet se oko njega bjesomučno mijenja, no Reisinger prepoznaje i komentira situacije koje su uvijek aktualne i koje zadržavaju duhoviti karakter odolijevajući vremenu. I premda su teme njegovih crteža proizišle iz lokalne, zagrebačke sredine, situacije koje ocrtava razumljive su na globalnoj razini. Pritom on ima izniman dar zapažanja, pokazujući poznavanje čovjekove psihe, te sposobnost uživljavanja u karakter pojedinca. Kad bismo na ulici tražili nekog tko bi trebao predstavljati prosječnog čovjeka, ne bi ga bilo moguće pronaći. No prosječnog čovjeka je moguće zamisliti i nacrtati. I upravo takav čovjek u svoj svojoj punoći živi u Reisingerovim crtežima.“
• Nagrada za najbolji izložbeni projekt dodjeli izložbi Boro Kovačević – Umjetnost makete, autorskog tima Bachrach&Krištofić i Penezić&Rogina;
Izložba je bila posveta dugogodišnjem radu prerano preminulog Borislava Kovačevića (Beška, 1946. - Zagreb, 2011.), doajena maketarstva u Hrvatskoj. Prema intenciji autora likovnog postava Penezić& Rogina, izložba nije trebala imati „karakter taksativne retrospektive ili patetičnoga hommagea, već se njome posjetitelju kanilo dočarati vrhunsko umijeće maketarstva u kojemu je Boro Kovačević bio neprikosnoveni eksperimentator i inovator te vrhunski majstor.“ Na inicijativu autorskog tandema Bachrach&Krištofić koji su odlučili podsjetiti na rad vrsnog maketara ali i kolegu, angažiranog člana ULUPUH-a i njegovih upravnih tijela, u projekt se uključila i najbliža obitelj i suradnici arhitekti, prije svega Penezić&Rogina, ali i svi ostali koji su bili dragocjeni izvor informacija o radu unutar discipline koja nezasluženo mimoilazi pažnja javnosti te se njeni artefakti / makete najčešće adekvatno ne čuvaju niti pohranjuju za budućnost. Držeći se načela „manje je više“, a u sprezi s dojmljivim učincima multimedijalne prezentacije, posjetitelji su mogli, i bez originalnih artefakata, doživjeti ljepotu ove profesije kao i umijeće koje ona traži od autora. Posebno je dojmljiva bila višeslojna projekcija makete Plivinog pogona za izradu azitromicina na prvom katu galerije koja je projekcijom stvorila dojam da posjetitelji prolaze kroz maketu samu. Svojom intencijom da skrene pažnju javnosti na jednu zanemarenu umjetničku disciplinu, da podsjeti na dugogodišnjeg kolegu i suradnika, kao i svojim upečatljivim likovnim postavom, izložba „Boro Kovačević – Umjetnost makete“ zaslužila je nagradu za najbolji izložbeni projekt ULUPUH-a u 2013. godini.

Koncepcija izložbe i selekcija radova: Bachrach & Krištofić, Željka Kovačević, Penezić & Rogina
Autori likovnog postava: Penezić & Rogina
Autori tekstova u katalogu: Bachrach & Krištofić, Ariana Kralj, Penezić & Rogina.

Izložba je ostvarena uz financijsku potporu Ministarstva kulture RH i Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba.
• Nagrada za najbolji izdavački projekt dodijeli monografiji Drago Turina – scenograf, autorica Branke Hlevnjak, urednica Ivana Bakal, dizajner Mario Aničić
Monografija pripada nizu ULUPUH-ovih izdavačkih projekata kojima se nastoji zabilježiti i zaboravu oteti stvaralaštvo na području primijenjenih umjetnosti koje je nepravedno zanemareno u povijesno-umjetničkoj literaturi. Monografija o Dragi Turini, scenografu koji je obilježio hrvatsku kazališnu ali velikim dijelom i filmsku scenografiju 2. polovice 20. i početka 21. stoljeća, predstavlja njegov opus kroz odabrana ostvarenja u skicama, maketama i fotografijama, sačuvanim prije svega marom samog autora. Ova je vrijedna ostavština zahvaljujući njemu te timu oko knjige, autorici Branki Hlevnjak, urednici i inicijatorici projekta Ivani Bakal te dizajneru Mariu Aničiću, sada dostupna javnosti, prije svega studentima Akademije dramskih umjetnosti, budućim scenografima, ali i svim ostalim ljubiteljima kazališne umjetnosti. Kako je napisao akademik Tonko Maroević u recenziji knjige: „Po Čarliju Turini scenografija je u nas definitivno postala dramskom disciplinom, ispunila je u potpunosti lucidni bauhausovski zahtjev stvaranja „stroja za igru“, postala je nezamjenjivim dijelom redateljske i glumačke interakcije. Daleko od svake dogmatičnosti, izborom raznih materijala i animiranjem različitih mogućnosti scenske mašinerije, Turina se umio približiti specifičnim zahtjevima stilsko-epohalnih postavka, ali uvijek u duhu suvremenoga shvaćanja, a ne puke pasatističke evokacije ili akademske rekonstrukcije. (…) Branka Hlevnjak je ukazala na bogatstvo i originalnost Turininih kazališnih solucija, a ne oduzimajući mu ništa na osobnim dometima (dapače!) postavila ga je u kontekst mnogih suvremenih mu i onda aktualnih likovnih tendencija. Njezina interpretacija pokazuje kako je riječ o iznimnom kreativnom naporu i učinku, o umjetniku koji je obilježio svoje vrijeme i ostvario opus koji - unatoč privremenosti, prolaznosti materijalnih realizacija, ili upravo stoga – zaslužuje trajan spomen i doličnu monografiju.“

Monografija je ostvarena uz financijsku potporu Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, Ministarstva kulture Republike Hrvatske, autora scenografa Drage Turine te uredništva monografije.
• Nagrada za najboljeg mladog umjetnika dodijeli Stipanu Kujundžiću.
član ULUPUH-ove Sekcije za kiparstvo, rođen je 1982. godine u Imotskom. Školu primijenjenih umjetnosti pohađa u Splitu, a 2001. upisuje Umjetničku akademiju Sveučilišta u Splitu, smjer kiparstvo (profesori: Aleksandar Miđor, Nikola Džaja, Kazimir Hraste, Kuzma Kovačić). Diplomirao je 2006. godine u klasi prof. Matka Mijića.
Sudjelovao je na više skupnih izložbi i kiparskim kolonijama. Realizirao je tri skulpture u javnom prostoru ( Vrsar, Brać, Split). Godine 2010. izložbom "Preslojavanje 1" započinje trodijelni kiparski ciklus u okviru istoimenog projekta prof. Maria Beusana. Izlożba je bila postavljena u Zagrebu, G.Stubici-dvorac Oršić, Kastvu i Zadru. Drugi dio "Preslojavanje 2" realizirao je 2013. u zagrebačkoj Galeriji ULUPUH. U Zadru je imao vrlo zapaženu izložbu male plastike pod nazivom "Bol".
Izložbom autorskih glazbala u zagrebačkoj Galeriji ULUPUH predstavio se 2011. godine, a ove, 2013. godine i u Sloveniji – u ljubljanskoj Atelje galeriji. Oblikovana glazbala rezultat su autorovog višegodišnjeg istraživanja istočnjačke narodne glazbene baštine i gudalačkih instrumenata u kojima objedinjuje svoju ljubav prema glazbi i kiparstvu. „Glazba je u mojem životu jednako važna kao i kiparstvo. Oduvijek sam bio okružen glazbom i glazbalima. Od malena sviram na nekoliko instrumenata. Imotske gusle su moja opsesija, pa sam već odavna savladao tehniku građenja tog instrumenta. Isprva su to bile replike izvornog instrumenta, a potom sam se usmjerio prema preoblikovanju s ciljem spajanja kiparskog i glazbenog umijeća.“
„Riječ je o mladom umjetniku suvremenog senzibiliteta, nedvojbenom pripadniku informatičke ere koji je istodobno fasciniran prirodnim, humanim i duhovnim dimenzijama Imotske krajine, odnosno prostora kojemu u potpunosti pripada, prostora koji neprestano istražuje, u kojemu živi i stvara. Upravo u tom zavičajnom okružju Stipan Kujundžić nalazi neiscrpno vrelo svojih umjetničkih inspiracija. One su uvijek prisutne u svakom njegovom radu, ali samo na razini stvaralačke energije, a nikada deskriptivno.“ (Mario Beusan)
Pored dodjele nagrada uručeno je ULUPUH-ovo godišnje priznanje za poseban doprinos ugledu udruge timu koji je radio na uređenju parka Dvorca Jakovlje te na očuvanju i revalorizaciji njegova Međunarodnog parka skulptura – Anastaziji Debelli, Sonji Jurković te Biserki Šavora. Priznanje se također dodijelilo mr. sc. Biserki Juretić, voditeljici Botaničkog vrta Biološkog odsjeka Prirodoslovno – matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, zbog svesrdne pomoći i suradnje s ULUPUH-ovom Sekcijom za keramiku, porculan i staklo na projektu Dani zelenog Jurja.

Počasnim članovima ULUPUH-a ove godine proglašeni su: Darko Fritz, Igor Kordej i Slavka Pavić.

Nagrade je uručio predsjednik Gradske skupštine Grada Zagreba Darinko Kosor, a godišnja priznanja i proglašenje počasnih članova ULUPUH-a uručila je Ivana Bakal, predsjednica ULUPUH-a.