Na temelju članka 61. stavka i. točke 8. Poslovnika Gradske
skupštine Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 14/00) Odbor za Statut,
Poslovnik i propise na 12. sjednici, održanoj 19. prosinca 2001., utvrdio je
pročišćeni tekst Statuta Grada Zagreba.
Pročišćeni tekst obuhvaća Statut Grada Zagreba (Službeni
glasnik Grada Zagreba 19/99) i Statutarnu odluku o izmjenama i dopunama Statuta
Grada Zagreba objavljenu u Službenom glasniku Grada Zagreba 19/01, u kojima je
utvrđeno vrijeme kada stupaju na snagu.
KLASA:
012-03/01-01/1
URBROJ:
251-11-05-01-12
Zagreb,
19. prosinca 2001.
Predsjednik odbora
dr. sc. Šandor
Dembitz v. r.
STATUT
GRADA ZAGREBA
(pročišćeni tekst)
I. TEMELJNE
ODREDBE
Članak 1.
(1) Grad Zagreb, glavni grad Republike Hrvatske, jedinica
je lokalne samouprave koja ujedno ima i položaj jedinice područne (regionalne)
samouprave - županije.
(2) Ustrojstvo i djelokrug Grada Zagreba uređuje se Zakonom
o Gradu Zagrebu.
Članak 2.
(1) Grad Zagreb je pravna osoba.
(2) Grad Zagreb zastupa gradonačelnik.
Članak 3.
Ovim se statutom, u skladu sa zakonom, uređuje samoupravni
djelokrug Grada Zagreba, njegova obilježja, javna priznanja, ustrojstvo,
ovlasti i način rada njegovih tijela, mjesna samouprava, ustrojstvo gradskih
upravnih tijela i javnih službi, oblici neposrednog odlučivanja građana,
suradnja s drugim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te
druga pitanja važna za ostvarivanje prava i obveza Grada Zagreba.
Članak 4.
(1) Grad Zagreb u okviru svoga samoupravnog djelokruga
obavlja poslove iz djelokruga grada i djelokruga županije te druge poslove u
skladu sa zakonom.
(2) Poslove državne
uprave iz djelokruga ureda državne
uprave u jedinici
područne (regionalne) samouprave
i druge poslove državne uprave utvrđene posebnim zakonima u Gradu Zagrebu
obavljaju, na temelju zakona, gradska upravna tijela.
(3) U obavljanju poslova iz stavka 2. ovoga članka upravna
tijela Grada Zagreba imaju ovlasti i obveze tijela državne
uprave sukladno zakonu
kojim se uređuje sustav državne
uprave.
(4) Grad Zagreb samostalan je u odlučivanju o
poslovima iz svojega
samoupravnog djelokruga u skladu
s Ustavom, zakonom i ovim statutom.
(5) Grad Zagreb ima prava i obveze grada i županije.
Članak 5.
(1) Grad Zagreb izvršava ovlasti i obveze koje proizlaze iz
njegova samoupravnog djelokruga preko tijela Grada Zagreba, tijela mjesne
samouprave, gradskih upravnih tijela i javnih službi, što čini gradsku upravu u
cjelini.
(2) Grad Zagreb ima pravo i obvezu obavljati poslove iz
svoga djelokruga na dobrobit građana Grada Zagreba.
(3) Građani Grada Zagreba neposredno i putem svojih
predstavnika u Gradskoj skupštini i tijelima mjesne samouprave sudjeluju u
vođenju javnih poslova Grada i utječu na njihovo vođenje te ostvaruju i druga
svoja prava.
(4) Tijela iz stavka 1. ovog članka i građani u izvršavanju
tih ovlasti i obveza međusobno surađuju.
Članak 6.
(1) Područje Grada Zagreba utvrđeno je zakonom.
(2) Granice Grada Zagreba idu katastarskim granicama rubnih
naselja koja ulaze u njegovo područje.
(3) Granice Grada Zagreba ucrtane su u katastarskim
planovima koji se čuvaju u uredu gradonačelnika.
(4) Granice Grada Zagreba u prirodi su obilježene na način
utvrđen posebnim propisima.
Članak 7.
Na području Grada Zagreba osnivaju se gradske četvrti i
mjesni odbori kao oblici mjesne samouprave.
Članak 8.
(1) Grad Zagreb ima grb, zastavu i počasni lanac
gradonačelnika.
(2) Opis grba glasi:
U plavome polju na zelenome brijegu nalazi se
srebrni/bijeli grad sa trima kulama i otvorenim zlatnim/ žutim vratima; gore
desno zlatna/žuta šesterokraka zvijezda, gore lijevo srebrni/bijeli polumjesec.
(3) Opis zastave glasi:
Zastava omjera 1:2 plave je boje sa žuto obrubljenim grbom
grada u sredini.
(4) Počasni lanac gradonačelnika sastoji se od naizmjence
postavljenih 10 članaka koji su blago elipsastog oblika u središtu kojih je
umetnut biser i 9 članaka koji
imaju oblik blago
sploštenog četverolista u središtu kojih je izveden gradski grb. Oni
izlaze iz središnjeg članka u kojem je rubin jarkocrvene boje oko kojeg su
umetnuta četiri briljanta, a na njemu je viseći gradski grb.
Članak 9.
(1) Grb Grada Zagreba upotrebljava se na pečatu i žigu
Grada Zagreba.
(2) Grb Grada
Zagreba ističe se na poslovnim zgradama, u službenim i svečanim
prostorijama tijela Grada Zagreba te u svečanim prigodama važnim za Grad
Zagreb.
(3) Grb Grada Zagreba upotrebljava se na zaglavljima akata
u skladu sa zakonom i odlukom što je donosi Gradska skupština (dalje u tekstu:
gradska odluka).
(4) Grb Grada Zagreba, uključujući i njegovu stilizaciju,
može se upotrebljavati u nazivima i znamenjima ustanova i trgovačkih društava
kojima je osnivač ili vlasnik Grad Zagreb, odnosno u kojima Grad Zagreb ima
temeljnog uloga ili koja obavljaju djelatnosti i službe od interesa za Grad Zagreb.
(5) Grb Grada Zagreba, uključujući i njegovu stilizaciju,
može se upotrebljavati i u druge svrhe te ga mogu upotrebljavati i druge pravne
osobe u skladu s gradskom odlukom.
(6) Grb Grada Zagreba može se upotrebljavati i u izradi
predmeta kojima se promiče turistička ili druga ponuda Grada Zagreba ili koji
su uspomena na Grad Zagreb.
Članak 10.
(1) Zastava Grada Zagreba ističe se na poslovnim zgradama,
u službenim i svečanim prostorijama tijela Grada Zagreba, tijela mjesne
samouprave i gradskih upravnih tijela.
(2) Zastava Grada Zagreba ističe se:
1. u svečanim prigodama važnim za Grad Zagreb i Republiku
Hrvatsku;
2. u dane državnih blagdana i na Dan Grada Zagreba;
3. u dane žalosti u Republici Hrvatskoj, kad se vije na
pola stijega;
4. u drugim prigodama utvrđenim gradskom odlukom.
(3) Zastava Grada Zagreba može se isticati pri javnim političkim,
znanstvenim,
kulturno-umjetničkim, športskim i drugim skupovima koji se održavaju u
Gradu Zagrebu u skladu s pravilima i običajima održavanja takvih skupova te u
drugim prigodama u skladu s gradskom odlukom.
(4) Zastavu Grada Zagreba mogu upotrebljavati i druge
pravne osobe radi promicanja interesa Grada Zagreba, u skladu s gradskom
odlukom.
Članak 11.
(1) Grad Zagreb ima pečat okruglog oblika. U sredini pečata
nalazi se grb Grada Zagreba, a uz donji rub tekst: GRAD ZAGREB.
(2) Pečat Grada Zagreba ima promjer od 40 mm (veliki pečat)
i od 26 mm (mali pečat).
(3) Pečat Grada Zagreba je javni pečat i smije se
upotrebljavati samo u svrhe utvrđene ovim statutom.
(4) Pečat Grada
Zagreba čuva se
u uredu gradonačelnika.
Članak 12.
(1) Pečat Grada Zagreba se izrađuje od metala, gume ili
drugoga odgovarajućeg materijala.
(2) Pečat se otiskuje u pečatnom vosku ili sličnom
prikladnom materijalu na aktima o javnim priznanjima te drugim svečanim i
protokolarnim dokumentima o kojima odlučuje Gradska skupština, gradonačelnik
ili Gradsko poglavarstvo.
(3) Otisak pečata može biti smješten u odgovarajuću kutiju
koja se plavom svilenom vrpcom privezuje na dokument.
Članak 13.
Naziv "Grad Zagreb" i njegove izvedenice mogu se
upotrebljavati u nazivima i znamenjima ustanova, trgovačkih društava, udruga
građana i drugih pravnih osoba u skladu s gradskom odlukom.
Članak 14.
(1) O uporabi
grba i zastave
Grada Zagreba, uključujući i
njihovu stilizaciju te naziva "Grad Zagreb" i njegovih izvedenica
odlučuje Gradsko poglavarstvo.
(2) Potanji opis grba i zastave Grada Zagreba te
mjerila
za uporabu grba i zastave i njihovih stilizacija i naziva "Grad
Zagreb" i njegovih izvedenica utvrđuju se gradskom odlukom u skladu sa
zakonom i ovim statutom.
Članak 15.
(1) Grb i zastava likovno su prikazani na posebnom
dokumentu koji se prilaže odluci iz članka 14. stavka 2. ovog statuta.
(2) Primjerak odobrenog grba i zastave, osim u
Hrvatskome državnom arhivu,
čuva se i
u uredu gradonačelnika.
Članak 16.
Gradonačelnik nosi počasni lanac gradonačelnika u posebnim
svečanim prigodama koje su vezane uz predstavljanje Grada Zagreba:
1. na Dan Grada Zagreba;
2. pri predaji javnih priznanja Grada Zagreba;
3. u drugim svečanim prigodama.
Članak 17.
Dan Grada Zagreba je 31. svibnja, dan na koji se slavi
blagdan Majke Božje od Kamenitih vrata, zaštitnice Grada Zagreba.
Članak 18.
(1) Građanima Grada Zagreba i drugim osobama, njihovim
udrugama, drugim lokalnim zajednicama
te ustanovama, trgovačkim
društvima i drugim pravnim osobama
mogu se dodjeljivati
javna priznanja za uspjehe u radu i djelovanju kojima doprinose razvoju
Grada Zagreba ili pojedinih njegovih djelatnosti, promidžbi njegovih interesa
te u znak počasti i zahvalnosti.
(2) Javna se
priznanja mogu dodjeljivati
i državljanima drugih zemalja,
prijateljskim gradovima,
međunarodnim organizacijama i
organizacijama drugih država ili njihovim tijelima.
Članak 19.
Javna priznanja Grada Zagreba jesu:
1. proglašenje počasnim građaninom Grada Zagreba,
2. Nagrada Grada Zagreba,
3. Povelja Grada Zagreba,
4. Plaketa Grada Zagreba,
5. Medalja Grada Zagreba i
6. pokroviteljstvo.
Članak 20.
(1) Počasnim građaninom Grada Zagreba može se proglasiti
osoba osobito zaslužna za promicanje vrijednosti demokratskog društva,
povijesnih događaja i tradicija hrvatskog naroda, položaja i ugleda Grada
Zagreba, njegovih odnosa
s drugim gradovima u zemlji i inozemstvu, te za razvoj
Grada Zagreba-ili pojedinih
njegovih djelatnosti, državnik
ili dužnosnik druge države, član međunarodne organizacije, odnosno
organizacije druge države ili
njihovih tijela posebno zaslužan za Grad Zagreb i Republiku Hrvatsku u
promicanju njezina suvereniteta,
samostalnosti i samobitnosti na općeprihvaćenim načelima suvremenog
svijeta.
(2) O proglašenju počasnim građaninom Grada Zagreba
odlučuje Gradska skupština.
Članak 21.
(1) Nagrada Grada Zagreba dodjeljuje se građanima Grada
Zagreba i drugim osobama koje rade na području Grada Zagreba, radnim skupinama,
trgovačkim društvima, ustanovama, vjerskim zajednicama, udrugama građana i
drugim pravnim osobama za najviše zasluge i postignute rezultate u teorijskom i
praktičnom radu i djelovanju u promicanju znanosti, gospodarstva, prosvjete,
kulture, umjetnosti, športa, zdravstva, socijalne skrbi i svih drugih područja
društvenog života u Gradu Zagrebu.
(2) O dodjeli Nagrade Grada Zagreba odlučuje Gradska
skupština.
Članak 22.
(1) Povelja Grada Zagreba dodjeljuje se građanima Grada
Zagreba i drugim osobama, njihovim udrugama, drugim lokalnim zajednicama, te
ustanovama, trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama prigodom njihovih
obljetnica i značajnih događaja u zemlji i Gradu za uspjehe u poslovanju,
zasluge za razvoj Grada, unapređivanje kvalitete življenja u Gradu te
promicanje ugleda Grada Zagreba u zemlji i svijetu.
(2) O dodjeli Povelje Grada Zagreba odlučuje Gradsko
poglavarstvo.
Članak 23.
(1) Plaketa
Grada Zagreba • dodjeljuje
se građanima Grada Zagreba i drugim osobama koje rade na
području Grada Zagreba,
udrugama građana, trgovačkim društvima, ustanovama i drugim pravnim
osobama prigodom Dana Grada Zagreba
i drugih obljetnica
za trajniju, općepriznatu djelatnost kojom su znatno
doprinijeli razvoju Grada Zagreba.
(2) O dodjeli Plakete Grada Zagreba odlučuje Gradsko
poglavarstvo.
Članak 24.
(1) Medalja Grada Zagreba dodjeljuje se građanima Grada
Zagreba i drugim osobama, udrugama, trgovačkim
društvima, ustanovama i, drugim
pravnim osobama za postignute uzorne uspjehe u radu.
(2) Medalju Grada Zagreba dodjeljuje gradonačelnik Grada
Zagreba.
Članak 25.
Povelja Grada Zagreba i Medalja Grada Zagreba mogu se
dodijeliti i stranim državljanima, gradovima prijateljima, međunarodnim
organizacijama i organizacijama drugih država ili njihovim tijelima u znak
priznanja za uspješnu i korisnu suradnju s Gradom Zagrebom.
Članak 26.
(1) Pokroviteljstvo se može prihvatiti nad političkim,
društvenim, znanstvenim, kulturnim, športskim ili drugim manifestacijama, priredbama
i skupovima značajnim za Grad
Zagreb.
(2) Pokroviteljstvo mogu prihvatiti Gradska skupština,
gradonačelnik i Gradsko poglavarstvo.
Članak 27.
Uvjeti, postupak i način dodjeljivanja javnih priznanja
Grada Zagreba uređuju se gradskom odlukom.
Članak 28.
(1) Grad Zagreb može podići spomenik povijesnim događajima
i osobama od posebna značenja za Grad Zagreb i Republiku Hrvatsku.
(2) O podizanju spomenika odlučuje Gradska skupština
većinom glasova svih gradskih zastupnika.
(3) Gradskom odlukom uredit će se uvjeti i postupak za
podizanje i uklanjanje spomenika te način njihova čuvanja, zaštite i
održavanja.
Članak 29.
(1) Grad Zagreb i Zagrebačka županija međusobno surađuju
radi rješavanja pitanja od zajedničkog interesa.
(2) Ciljevi, uvjeti i oblici suradnje te međusobna prava i
obveze Grada Zagreba i Zagrebačke županije uređuju se
sporazumom između Grada Zagreba i
Zagrebačke županije sukladno zakonu.
Članak 30.
(1) Grad Zagreb osobito surađuje s općinama i gradovima koji
s njime neposredno
graniče radi unapređivanja
gospodarskog i društvenog razvitka
svojih zajednica.
(2) Grad Zagreb
surađuje s drugim
gradovima, općinama i županijama u Republici Hrvatskoj u pitanjima od
zajedničkoga interesa.
(3) Grad Zagreb može s drugim gradovima osnovati udrugu
radi promicanja i ostvarivanja
zajedničkih interesa.
Članak 31.
(1) Grad Zagreb surađuje s odgovarajućim jedinicama lokalne
i regionalne samouprave
drugih država u okviru svoga samoupravnog djelokruga pod uvjetima
utvrđenim zakonom i međunarodnim ugovorima.
(2) Grad Zagreb može
uspostaviti trajnu prijateljsku suradnju i druge oblike suradnje
s lokalnim i regionalnim jedinicama drugih država u skladu s gradskom odlukom.
(3) O uspostavljanju suradnje, odnosno sklapanju sporazuma
o suradnji te sadržaju i oblicima suradnje odlučuje Gradska skupština.
Članak 32.
(1) Grad Zagreb
osigurava javnost rada
tijela Grada Zagreba i tijela mjesne samouprave i informiranost građana
o radu tih tijela te o drugim pitanjima važnim za građane Grada Zagreba.
(2) Grad Zagreb ima
službeno glasilo - Službeni glasnik Grada Zagreba.
II. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG
GRADA ZAGREBA
Članak 33.
(1) Grad Zagreb u svom samoupravnom djelokrugu obavlja
poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana te
poslove područnog (regionalnog) značaja, a koji nisu Ustavom ili zakonom
dodijeljeni državnim tijelima i to osobito one koji se odnose na:
1. gospodarski razvoj,
2. komunalne djelatnosti,
3. prostorno i urbanističko planiranje,
4. uređenje naselja i stanovanje,
5. odgoj, osnovno obrazovanje i srednje školstvo,
6. zdravstvo,
7. socijalnu skrb,
8. brigu o djeci,
9. kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
10. planiranje
i razvoj mreže
obrazovnih, zdravstvenih,
socijalnih i kulturnih ustanova,
11. promet i prometnu infrastrukturu,
12. zaštitu potrošača,
13. zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša i
14. protupožarnu i civilnu zaštitu.
(2) Grad Zagreb obavlja i druge poslove koji proizlaze iz
njegova ustavnog i zakonskog položaja.
(3) Posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine
djelatnosti iz stavka 1. ovoga članka određuju se poslovi obavljanje kojih je
Grad Zagreb dužan organizirati te poslovi koje Grad može obavljati, ako je
osigurao uvjete za njihovo obavljanje.
Članak 34.
(1) Poslove iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba
obavljaju tijela Grada Zagreba i gradska upravna tijela.
(2) Poslove iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba koji
su im povjereni ovim statutom ili gradskom odlukom obavljaju i tijela mjesne
samouprave.
(3) Poslove iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba
obavljaju i ustanove, trgovačka društva i druge pravne osobe osnovane radi
obavljanja javnih službi u Gradu Zagrebu u skladu sa zakonom,
(4) Obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Grada
Zagreba može se povjeriti odnosno prenijeti i drugim pravnim i fizičkim osobama
u skladu sa zakonom.
III.
TIJELA GRADA ZAGREBA
Članak 35.
Tijela Grada Zagreba
jesu:
1. Gradska
skupština,
2. Gradonačelnik,
3. Gradsko
poglavarstvo.
Članak 36.
(1) Ovlasti i obveze koje proizlaze iz samoupravnog
djelokruga Grada Zagreba
podijeljene su između predstavničkog tijela Gradske
skupštine i izvršnih tijela gradonačelnika i Gradskog poglavarstva.
(2) Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno određeno
koje je tijelo nadležno za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga Grada Zagreba,
svi poslovi i zadaće što se odnose na uređivanje odnosa iz samoupravnog
djelokruga Grada Zagreba (legislativne naravi) u nadležnosti su Gradske
skupštine, a svi izvršni poslovi i zadaće u nadležnosti su izvršnih tijela.
(3) Ako se
po naravi posla
ne može utvrditi nadležnost prema stavku 2. ovoga
članka, nadležna je Gradska skupština.
(4) Ako se radi o izvršnim poslovima a nije određeno koje
je izvršno tijelo nadležno za njihovo obavljanje, nadležno je Gradsko
poglavarstvo ili tijelo koje ono ovlasti.
Gradska skupština
Članak 37.
(1) Gradska je skupština predstavničko tijelo građana Grada
Zagreba i tijelo Grada Zagreba izabrano na temelju općega biračkoga prava na
neposrednim izborima tajnim glasovanjem na način određen zakonom.
(2) Gradska skupština donosi opće i druge akte u okviru
samoupravnog djelokruga Grada Zagreba te obavlja druge poslove u skladu sa
zakonom i ovim statutom.
(3) Gradska
skupština ima pedeset jednog gradskog zastupnika.
(4) Gradska
skupština je konstituirana izborom predsjednika Gradske skupštine na prvoj
sjednici na kojoj je nazočna većina gradskih zastupnika.
Članak 38.
Gradska Skupština:
1. donosi Statut
Grada Zagreba;
2. donosi odluke
i druge opće
akte kojima uređuje pitanja iz
samoupravnog djelokruga Grada Zagreba;
3. donosi gradski
proračun, godišnji obračun proračuna
i odluku o
privremenom financiranju u skladu sa zakonom;
4. utvrđuje programe
razvoja pojedinih djelatnosti i javnih potreba od značenja za Grad Zagreb;
5. donosi prostorne
planove i druge dokumente prostornog uređenja u Gradu Zagrebu;
6. proglašava
zaštićene dijelove prirode;
7. bira i razrješuje
predsjednika i potpredsjednike Gradske skupštine;
8. bira i razrješuje
gradonačelnika i njegove zamjenike te članove Gradskog poglavarstva;
9. odlučuje o
nepovjerenju gradonačelniku,
njegovim zamjenicima, Gradskom
poglavarstvu i njegovim
članovima;
10. osniva radna tijela Gradske skupštine te bira i
razrješuje njihove članove;
11. imenuje i razrješuje tajnika i zamjenika tajnika
Gradske skupštine;
12. osniva Stručnu službu Gradske skupštine;
13. imenuje,
bira i razrješuje
druge osobe određene zakonom, Statutom i odlukama, te daje suglasnosti na
imenovanja, izbor i razrješenja kad je to određeno;
14. uređuje mjesnu samoupravu u skladu s ovim statutom;
15. uređuje
ustrojstvo i djelokrug
gradskih upravnih tijela;
16. osniva
ustanove, trgovačka društva
i druge pravne osobe za
obavljanje komunalnih, društvenih, gospodarskih i drugih
djelatnosti od interesa
za Grad Zagreb te
odlučuje o njihovim
statusnim promjenama i preoblikovanjima,
u skladu sa
zakonom;
17. odlučuje o prestanku ustanova i drugih pravnih osoba u
skladu sa zakonom;
18. odlučuje o sastavu
skupština u trgovačkim društvima u kojima Grad Zagreb ima
sto posto uloga te određuje predstavnike Grada
Zagreba u skupštinama trgovačkih
društava u kojima Grad Zagreb nema sto posto uloga;
19. odlučuje o stjecanju i prijenosu (kupnji i
prodaji) dionica odnosno
udjela u trgovačkim društvima, ako zakonom,
ovim statutom, odnosno gradskom
odlukom nije drukčije određeno;
20. odlučuje o prijenosu i preuzimanju osnivačkih prava u
skladu sa zakonom i ovim statutom;
21. dodjeljuje koncesije u slučajevima određenim zakonom;
22. odlučuje o
višegodišnjem zaduživanju Grada Zagreba, o raspisivanju javnog zajma i davanju
jamstva;
23. razmatra stanje u djelatnostima od gradskog značenja u
okviru samoupravnog djelokruga Grada Zagreba;
24. odlučuje o dodjeli
Nagrade Grada Zagreba, proglašava počasne
građane i prihvaća
pokroviteljstvo;
25. odlučuje o podizanju odnosno uklanjanju spomenika;
26. raspisuje
lokalni referendum za
područje Grada Zagreba te saziva mjesne zborove građana;
27. odlučuje o osnivanju udruženja lokalnih zajednica i
pristupanju Grada Zagreba udruženjima
lokalnih zajednica;
28. odlučuje o suradnji
s drugim jedinicama lokalne samouprave i o trajnom
uspostavljanju prijateljske i druge suradnje s lokalnim i regionalnim
jedinicama drugih država;
29. donosi Poslovnik o svom radu;
30. donosi pojedinačne i druge akte iz samoupravnog
djelokruga u skladu sa zakonom i ovim statutom;
31. obavlja i druge poslove određene ovim statutom, zakonom
i drugim propisima.
Članak 39.
(1) Gradska skupština ima predsjednika i najviše četiri
potpredsjednika koje bira iz redova gradskih zastupnika većinom glasova svih
gradskih zastupnika na način utvrđen Poslovnikom.
(2) Predsjednik Gradske skupštine:
1. predstavlja
Gradsku skupštinu;
2. saziva sjednice
Gradske skupštine, predlaže dnevni red, predsjeda sjednicama
Gradske skupštine i potpisuje akte Gradske Skupštine;
3. brine se o
izvršavanju odluka i drugih akata Gradske skupštine;
4. koordinira rad
radnih tijela Gradske skupštine;
5. surađuje s
gradonačelnikom i Gradskim poglavarstvom te predsjednicima gradskih četvrti;
6. brine se o
javnosti rada Gradske skupštine;
7. obavlja i druge
poslove utvrđene Poslovnikom.
(3) Ako je
predsjednik odsutan,
zamjenjuje ga jedan od
potpredsjednika Gradske skupštine
na način utvrđen Poslovnikom.
(4) Predsjednik Gradske skupštine i jedan od
potpredsjednika mogu svoju dužnost
obavljati profesionalno, ako Gradska
skupština tako odluči.
Članak 40.
(1)
Predsjednik i potpredsjednik Gradske skupštine mogu podnijeti ostavku.
Ostavka se podnosi u pisanom obliku i ne može se opozvati. Ostavka se prima
na znanje na
prvoj sjednici Gradske skupštine nakon njezina podnošenja.
Dužnost predsjednika odnosno potpredsjednika prestaje primanjem ostavke na
znanje i razrješenjem od dužnosti.
(2) Najmanje jedna
četvrtina gradskih zastupnika može pokrenuti postupak za razrješenje
predsjednika odnosno potpredsjednika Gradske skupštine. O prijedlogu za
razrješenje odlučuje se većinom glasova svih gradskih zastupnika. Prijedlog za
razrješenje mora biti obrazložen.
(3) Prijedlog za razrješenje može se podnijeti ako
predsjednik, odnosno potpredsjednik:
1. ne sazove sjednicu
u roku utvrđenom Poslovnikom i na zahtjev ovlaštenih podnositelja utvrđenih
Poslovnikom;
2. svojim ponašanjem šteti ugledu Gradske skupštine;
3. zlouporabi položaj ili prekorači ovlaštenja
Članak 41.
(1) Gradski zastupnici imaju pravo osobito:
1. predlagati Gradskoj skupštini donošenje odluka i drugih
akata te razmatranje pojedinih pitanja iz njezina djelokruga;
2. izjašnjavati se o svim pitanjima koja su na dnevnom redu
Gradske skupštine;
3. biti birani u
radna tijela Gradske skupštine;
4. postavljati pitanja gradonačelniku, Gradskom poglavarstvu, čelnicima gradskih upravnih tijela i upravama
trgovačkih društava u kojima Grad Zagreb ima
pretežiti udio o
njihovu radu ili
obavljanju poslova iz njihova djelokruga;
5. tražiti i dobivati podatke od tijela Grada Zagreba i
gradskih upravnih tijela te koristiti se njihovim stručnim i tehničkim uslugama
potrebnim za obavljanje poslova gradskog zastupnika.
(2) Gradski zastupnici nemaju obvezujući mandat i nisu
opozivi.
Članak 42.
Ostala prava i dužnosti predsjednika i potpredsjednika te
gradskih zastupnika utvrđuju se Poslovnikom.
Članak 43.
Gradskom zastupniku koji za vrijeme trajanja mandat,
prihvati obavljanje dužnosti koja se prema odredbama posebnog zakona smatra
nespojivom, za vrijeme obavljanja nespojive dužnosti mandat miruje, a za to
vrijeme zamjenjuje ga zamjenik u skladu s odredbama posebnog zakona.
Nastavljanje obavljanja dužnosti gradskog zastupnika na temelju prestanka
mirovanja mandata može se tražiti jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak 44.
(1) Gradski zastupnici dužnost obavljaju počasno i za to ne
primaju plaću.
(2) Gradski zastupnici imaju, u skladu s gradskom odlukom,
pravo na naknadu troškova, koji su nastali u vezi s radom u Gradskoj skupštini.
Članak 45.
(1) Gradska skupština može raspravljati i odlučivati ako je na sjednici nazočna većina
gradskih zastupnika, a odlučuje većinom glasova nazočnih gradskih zastupnika.
(2) Gradska skupština većinom glasova svih gradskih
zastupnika donosi Statut, Poslovnik,
gradski proračun, odluku o
izvršenju proračuna, godišnji
obračun proračuna, odluku
o privremenom financiranju, odluku o osnivanju mjesnih odbora; odlučuje
o izboru gradonačelnika i njegovih zamjenika, Gradskog poglavarstva, odnosno
njegovih članova; o nepovjerenju
ovim tijelima, odnosno
članovima Gradskog poglavarstva; o izboru i razrješenju predsjednika i
potpredsjednika Gradske skupštine;
o višegodišnjem zaduživanju; o tajnom glasovanju; o raspisivanju
referenduma; o podizanju i uklanjanju spomenika te u slučajevima propisanim
zakonom, ovim statutom i Poslovnikom.
Članak 46.
(1) Na sjednicama Gradske skupštine glasuje se javno ako
Gradska skupština ne odluči da se o nekom pitanju glasuje tajno.
(2) Prijedlog da se glasuje tajno može podnijeti najmanje
jedna četvrtina gradskih zastupnika. O tom prijedlogu Gradska
skupština odlučuje većinom glasova svih gradskih zastupnika.
Članak 47.
(1) Gradska
skupština osniva stalna i povremena radna tijela.
(2) Stalna radna tijela Gradske skupštine razmatraju
prijedloge odluka i drugih akata te druga pitanja koja su na dnevnom redu
Gradske skupštine i o njima daju mišljenja i prijedloge. Stalna radna tijela
mogu razmatrati i druga pitanja iz samoupravnog djelokruga Grada
Zagreba i predlagati
Gradskoj skupštini raspravu o njima te pripremati prijedloge općih i
drugih akata iz svog djelokruga.
(3) Povremena radna
tijela osnivaju se radi razmatranja ili stručne obrade pojedinog pitanja
odnosno izrade prijedloga pojedinog akta.
Članak 48.
(1) Stalna radna tijela Gradske skupštine jesu:
1. Mandatno povjerenstvo;
2. Odbor za izbor i imenovanja;
3. Odbor za Statut, Poslovnik i propise;
4. Odbor za imenovanje naselja, ulica i trgova;
5. Odbor za gospodarski razvoj;
6. Odbor za financije;
7. Odbor za komunalno gospodarstvo;
8. Odbor za prostorno uređenje;
9. Odbor za zaštitu okoliša;
10. Odbor za poljodjelstvo, šumarstvo i vodoprivredu;
11. Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb;
12. Odbor za obrazovanje i šport;
13. Odbor za kulturu;
14. Odbor za mladež;
15. Odbor za međugradsku i međunarodnu suradnju;
16. Odbor za mjesnu samoupravu;
17. Odbor za
predstavke i pritužbe.
(2) Gradska skupština može Poslovnikom osnivati i druga
stalna radna tijela.
(3) Sastav, broj
gradskih zastupnika, djelokrug i način rada tijela iz stavaka 1. i 2. ovog
članka utvrđuju se Poslovnikom.
Članak 49.
(1) Gradska skupština može odlukom osnivati povremena radna
tijela.
(2) Odlukom o osnivanju povremenog radnog tijela utvrđuju
se njegov sastav, broj članova, zadaće i način rada.
Članak 50.
(1) Gradska skupština može osnivati povjerenstva -posebna
radna tijela za utvrđivanje činjenica o pitanjima od javnog interesa koja se
odnose na zakonitost rada gradskih tijela i gradskih javnih službi ili za
utvrđivanje činjenica u pitanjima od drugog javnog interesa za Grad Zagreb.
(2) Povjerenstva iz stavka 1. ovog članka sastavljena su
samo od gradskih zastupnika.
(3) Odlukom o osnivanju određenog povjerenstva utvrdit će
se sastav, broj njegovih članova, zadaće i način rada.
Članak 51.
(1) Gradska skupština osniva Stručnu službu za obavljanje
stručnih, administrativnih, tehničkih i drugih poslova u vezi s radom Gradske
skupštine.
(2) Stručnom
službom upravlja tajnik
Gradske skupštine.
(3) Tajnik Gradske skupštine za svoj rad i za rad Stručne
službe odgovara Gradskoj skupštini.
Članak 52.
Unutarnje ustrojstvo i način rada Gradske skupštine uređuju
se Poslovnikom Gradske skupštine u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Gradonačelnik
Članak 53.
(1) Gradonačelnik predstavlja i zastupa Grad Zagreb i
nositelj je izvršnih poslova u Gradu Zagrebu.
(2) Gradonačelnika bira Gradska skupština iz reda gradskih
zastupnika, u pravilu između nositelja lista stranaka i nezavisnih lista koje
su osvojile mandate u Gradskoj skupštini.
(3) Gradonačelnik ima dva zamjenika koji se biraju iz reda
gradskih zastupnika.
Članak 54.
(1) Gradonačelnika i njegove zamjenike bira Gradska
skupština većinom glasova svih gradskih zastupnika u pravilu na prvoj sjednici
nakon izbora, na način i po postupku utvrđenom Poslovnikom u skladu sa Statutom
i zakonom.
(2) Gradska skupština bira gradonačelnika najkasnije u roku
od trideset dana od dana konstituiranja.
Članak 55.
(1) Kandidate za gradonačelnika i njegove zamjenike
predlaže Odbor za izbor i imenovanja.
(2) Kandidate može predložiti i najmanje četvrtina gradskih
zastupnika.
(3) Prijedlozi kandidata za gradonačelnika i za zamjenike
gradonačelnika su pojedinačni.
(4) Gradonačelnik i njegovi zamjenici biraju se tako da se
glasuje za svakog kandidata posebno.
Članak 56.
Gradonačelnik kao nositelj izvršnih poslova u okviru
samoupravnog djelokruga Grada Zagreba osobito:
1. osigurava
izvršavanje odluka i drugih akata;
2. podnosi prijedlog
gradskog proračuna Gradskom poglavarstvu;
3. odgovoran je za
izvršenje gradskog proračuna;
4. odobrava korištenje sredstava tekuće pričuve do iznosa
utvrđena gradskim proračunom;
5. ulazi u financijske odnose zbog kratkoročnog zaduživanja
Grada Zagreba i pozajmljivanja sredstava na temelju odobrenja Gradskog
poglavarstva;
6. preuzima obveze
do iznosa utvrđena gradskim proračunom;
7. daje upute za rad
gradskim upravnim tijelima;
8. odlučuje o
pitanjima iz radnih odnosa u skladu sa zakonom;
9. nadzire obavljanje upravnih poslova i
usklađuje rad gradskih upravnih tijela;
10. brine se o
zakonitom i pravodobnom obavljanju poslova gradskih upravnih tijela i poduzima
mjere za osiguranje učinkovitosti njihova rada;
11. obavlja nadzor nad zakonitošću rada gradskih upravnih
tijela koja obavljaju poslove iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba;
12. dodjeljuje
Medalju Grada Zagreba i prihvaća pokroviteljstvo;
13. sklapa ugovore i druge pravne poslove u skladu sa
zakonom, ovim statutom i drugim propisima;
14. brine se o urednom i pravilnom korištenju imovine i
sredstava u radu gradskih upravnih tijela;
15. obavlja i druge
poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim propisima.
Članak 57.
(1) U obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Grada
Zagreba gradonačelnik ima pravo obustaviti od primjene opći akt Gradske
skupštine ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi propis te
zatražiti od Gradske skupštine da u roku od petnaest dana otkloni
uočene nedostatke. Ako
Gradska skupština to ne učini, gradonačelnik je dužan u roku od osam
dana o tome obavijestiti čelnika središnjeg tijela državne
uprave ovlaštenog za
nadzor nad zakonitošću rada tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave.
(2) Gradonačelnik je dužan u roku od osam dana od dana
donošenja dostaviti Statut i opće akte koje donosi Gradska skupština središnjem
tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu samoupravu.
Članak 58.
(1) Gradonačelnik je odgovoran Vladi Republike Hrvatske za
obavljanje poslova državne uprave povjerenih gradskim upravnim tijelima.
(2) Vlada Republike
Hrvatske može u obavljanju poslova
državne uprave davati
gradonačelniku naredbe.
(3) Ako gradonačelnik ne postupi po naredbama iz stavka 2.
ovoga članka Vlada Republike Hrvatske imenovat će povjerenika državne uprave u
Gradu Zagrebu na prijedlog ministra nadležnog za poslove uprave.
Članak 59.
(1) Gradonačelnik je odgovoran središnjim tijelima državne
uprave za zakonito i stručno obavljanje poslova državne uprave prenijetih u
djelokrug tijela Grada Zagreba.
(2) Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Grada
Zagreba koji su u njegovoj nadležnosti, gradonačelnik je odgovoran Gradskoj
skupštini.
Članak 60.
(1) Gradonačelnika, ako je duže vrijeme spriječen ili
odsutan, u obavljanju njegove dužnosti zamjenjuje zamjenik gradonačelnika.
(2) Gradonačelnik je dužan unaprijed odrediti koji će ga od
zamjenika zamjenjivati.
Članak 61.
(1) Gradonačelnik može obavljanje određenih poslova iz
svoga djelokruga povjeriti svom zamjeniku.
(2) Zamjenik gradonačelnika dužan je pri obavljanju
povjerenih poslova pridržavati se gradonačelnikovih uputa.
(3) Povjeravanjem poslova zamjeniku gradonačelnik ne
prestaje biti odgovoran za njihovo obavljanje.
Članak 62.
Gradonačelnik može dati punomoć za zastupanje Grada Zagreba
Općinskom državnom odvjetništvu u Zagrebu i Županijskom državnom odvjetništvu u
Zagrebu te drugoj stručnoj osobi za pojedini slučaj ako je to svrsishodnije.
Gradsko poglavarstvo
Članak 63.
(1) U obavljanju izvršnih poslova iz samoupravnog
djelokruga Grada Zagreba Gradsko poglavarstvo osobito:
1. predlaže Gradskoj
skupštini gradski proračun, odgovorno je za izvršenje gradskog proračuna, te predlaže godišnji
obračun proračuna;
2. priprema prijedloge općih i drugih akata što ih
donosi Gradska skupština,
izvršava akte Gradske skupštine ili osigurava njihovo
provođenje;
3. odlučuje o
kratkoročnom zaduživanju do šest mjeseci;
4. odlučuje o
dodjeli Povelje i Plakete Grada Zagreba i prihvaća pokroviteljstvo;
5. usmjerava djelovanje gradskih upravnih tijela u
obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga koji se obavljaju u Gradu Zagrebu
te nadzire njihov rad;
6. podnosi izvješće Gradskoj skupštini o pitanjima iz samoupravnog
djelokruga Grada Zagreba
i po potrebi predlaže način
njihova rješavanja te podnosi izvješća o svom radu i o radu gradskih upravnih
tijela;
7. imenuje i razrješuje
osobe u skladu sa
zakonom, ovim statutom i gradskim odlukama;
8. upravlja općim i javnim dobrima u skladu sa zakonom;
9. obavlja poslove u vezi s mjesnom samoupravom u skladu sa
zakonom i ovim statutom
10. obavlja i druge poslove i zadaće utvrđene zakonom i
drugim propisima, ovim statutom te odlukama i drugim aktima Grada Zagreba.
(2) Gradsko poglavarstvo raspolaže, upravlja i koristi se
stvarima u vlasništvu Grada Zagreba te prihodima i rashodima Grada Zagreba, u
skladu sa zakonom, ovim statutom i gradskim odlukama.
(3) Gradsko poglavarstvo ne može prenijeti pravo iz stavka
2. ovoga članka na drugo tijelo, ako zakonom nije drukčije određeno.
Članak 64.
(1) Gradsko poglavarstvo
ima predsjednika, dva zamjenika
predsjednika i 12 članova.
(2) Gradonačelnik je predsjednik Gradskog poglavarstva, a
zamjenici gradonačelnika su potpredsjednici Gradskog poglavarstva.
(3) članovi
Gradskog poglavarstva mogu
svoju dužnost obavljati profesionalno, ako
Gradska skupština tako odluči.
(4) Na
prijedlog gradonačelnika, Gradska skupština može odlučiti da određeni
članovi Gradskog poglavarstva, koji svoju dužnost obavljaju profesionalno,
ujedno budu i pročelnici gradskih upravnih tijela, osim
onih koja isključivo
obavljaju poslove državne uprave.
(5) Osobama iz stavka 4.
ovoga članka mandat pročelnika traje do prestanka njihova mandata člana
Gradskog poglavarstva.
(6) Članovi
Gradskog poglavarstva koji
svoju dužnost ne obavljaju profesionalno imaju pravo na naknadu troškova
u skladu s gradskom odlukom.
Članak 65.
(1)Članove Gradskog
poglavarstva na prijedlog gradonačelnika bira Gradska skupština, u pravilu, iz
reda gradskih zastupnika,
većinom glasova svih gradskih zastupnika na vrijeme od četiri
godine. Najmanje dva člana Gradskog poglavarstva biraju se iz reda gradskih
zastupnika.
(2) Gradonačelnik podnosi Gradskoj skupštini prijedlog
kandidata za članove Gradskog poglavarstva u roku od trideset dana od svoga
izbora.
(3) Ako gradonačelnik ne postupi prema stavku 2. ovog
članka Gradska skupština mu može izglasovati nepovjerenje.
(4) O prijedlogu za članove Gradskog poglavarstva glasuje
se u cjelini.
(5) Uz prijedlog za izbor članova Gradskog poglavarstva
gradonačelnik podnosi okvirni program rada Gradskog poglavarstva.
Članak 66.
Ako tijekom trajanja mandata Gradskog poglavarstva njegovu
članu prestane mandat, gradonačelnik će predložiti Gradskoj skupštini izbor
novoga člana Gradskog poglavarstva.
Članak 67.
(1) Ako gradonačelnikov prijedlog za izbor članova Gradskog
poglavarstva ne dobije potrebnu većinu glasova, gradonačelnik
će najkasnije u roku od petnaest dana podnijeti novi prijedlog ili podnijeti
ostavku.
(2) Ako gradonačelnik ne postupi prema stavku 1. Gradska
skupština mu može izglasovati nepovjerenje.
Članak 68.
Gradonačelnik predsjeda sjednicama Gradskog poglavarstva,
rukovodi radom Gradskog poglavarstva i potpisuje akte što ih donosi Gradsko
poglavarstvo.
Članak 69.
(1) Gradsko poglavarstvo ima pravo i dužnost izjasniti se o
svakom prijedlogu akta na dnevnom redu Gradske
skupštine izvršenje kojega je u njegovu djelokrugu.
(2) Gradsko poglavarstvo ima pravo izjasniti se i o svakom
drugom prijedlogu akta na dnevnom redu Gradske skupštine.
Članak 70.
(1) Gradsko je
poglavarstvo odgovorno Gradskoj skupštini.
(2)
Gradonačelnik, njegovi zamjenici
i članovi Gradskog poglavarstva
zajednički su odgovorni za odluke što ih Gradsko poglavarstvo donosi, a osobno
su odgovorni za svoje područje rada.
(3) Gradsko poglavarstvo podnosi
Gradskoj skupštini izvješće
o svom radu najmanje jednom
godišnje te na poseban zahtjev Gradske skupštine.
Članak 71.
(1) Na prijedlog najmanje trećine gradskih zastupnika može
se pokrenuti pitanje povjerenja gradonačelniku,
njegovim zamjenicima, pojedinom
članu Gradskog poglavarstva ili Gradskom poglavarstvu u cjelini.
(2) Glasovanje o povjerenju Gradskom poglavarstvu ili
pojedinom članu Gradskog poglavarstva može zahtijevati i gradonačelnik.
(3) Odluka o
nepovjerenju prihvaćena je ako za nju glasuje većina svih gradskih zastupnika.
(4) Kada Gradska
skupština izglasuje nepovjerenje
gradonačelniku ili Gradskom
poglavarstvu u cjelini, mora
izabrati novoga gradonačelnika u roku od trideset dana od dana izglasavanja
nepovjerenja.
(5) Kada Gradska skupština izglasuje nepovjerenje pojedinom
članu Gradskog poglavarstva, donosi odluku o danu s kojim ga razrješuje
dužnosti.
(6) O povjerenju se ne može raspravljati i glasovati prije
nego protekne sedam dana od dana dostave prijedloga predsjedniku Gradske
skupštine.
(7) Rasprava i
glasovanje o povjerenju mora se provesti najkasnije u roku od trideset dana od
dana dostave prijedloga predsjedniku Gradske skupštine.
Članak 72.
(1) Ako odlukom o iskazivanju nepovjerenja gradonačelniku i
Gradskom poglavarstvu u cjelini nije određen dan razrješenja i prestanka dužnosti,
gradonačelnik i Gradsko poglavarstvo smatraju
se razriješenim i
prestaje im dužnost
izborom novog gradonačelnika.
(2) Odlukom o
iskazivanju nepovjerenja gradonačelniku i članu Gradskog poglavarstva ne
prestaje dužnost gradskog zastupnika.
(3) Ako Gradska skupština ne izglasuje nepovjerenje,
gradski zastupnici koji su podnijeli prijedlog ne mogu ponovno podnijeti isti
prijedlog prije isteka roka od šest mjeseci od njegova odbijanja.
(4) Gradska
skupština dužna je izabrati gradonačelnika u roku od trideset dana od dana
iskazanog nepovjerenja, odnosno od
podnošenja ostavke gradonačelnika.
Članak 73.
U slučaju da Gradska skupština donese akt suprotan
stajalištu gradonačelnika ili Gradskog poglavarstva, gradonačelnik, odnosno
Gradsko poglavarstvo, može podnijeti ostavku ako smatra da neće moći osigurati
izvršenje toga akta.
Članak 74.
(1) Pojedini članovi
Gradskog poglavarstva mogu podnijeti
ostavku Gradskoj skupštini
putem gradonačelnika.
(2) Ostavka se podnosi u pisanom obliku i ne može se
opozvati. Ostavka se prima na znanje i Gradska skupština donosi
odluku o danu
s kojim se razrješuje dužnosti taj član Gradskog
poglavarstva.
Članak 75.
Ako podnese ostavku, gradonačelnik odnosno Gradsko
poglavarstvo ostaje na dužnosti do izbora novog gradonačelnika.
Članak 76.
(1) Gradsko
poglavarstvo može održati sjednicu ako
je nazočna većina članova Gradskog poglavarstva, a odlučuje većinom glasova
nazočnih članova.
(2) Odluke o raspolaganju nekretninama i pokretninama u
vlasništvu Grada Zagreba kao i prihodima i rashodima Grada Zagreba, Gradsko
poglavarstvo donosi većinom glasova svih članova.
(3) Članovi Gradskog
poglavarstva nemaju pravo odlučivanja o pitanjima iz stavka 2. ovoga članka ako
su osobno ili preko članova uže obitelji zainteresirana strana.
(4) Članovima uže obitelji smatraju se bračni drug,
srodnici po krvi u pravoj liniji i
njihovi bračni drugovi te braća, sestre i njihovi bračni drugovi.
(5) Poslovnikom
Gradskog poglavarstva, u skladu sa Statutom i zakonom uređuje se njegovo
ustrojstvo te način rada, odlučivanja i donošenja akata.
IV. MJESNA
SAMOUPRAVA U GRADU ZAGREBU
Članak 77.
(1) Na području
Grada Zagreba osnivaju se gradske četvrti i mjesni odbori kao oblici mjesne
samouprave putem kojih građani sudjeluju u odlučivanju o poslovima iz
samoupravnog djelokruga i lokalnim poslovima koji neposredno i svakodnevno
utječu na njihov život i rad.
(2) U ostvarivanju prava iz stavka 1. ovog članka gradske
četvrti i mjesni odbori dužni su uvažavati interes Grada u cjelini.
Članak 78.
(1) Gradske četvrti
i mjesni odbori pravne su osobe.
(2) Gradske četvrti i mjesne odbore zastupaju predsjednici
njihovih vijeća.
(3) Gradske četvrti
i mjesni odbori imaju pravila . koja sadrže odredbe o:
1. nazivu i sjedištu;
2. zastupanju;
3. tijelima;
4. načinu stjecanja i raspolaganja imovinom;
5. upotrebi žiga;
6. drugim pitanjima od značenja za gradsku četvrt, odnosno
mjesni odbor.
(4) Imovinu gradske četvrti, odnosno mjesnog odbora čine:
novčana sredstva, pokretne stvari, nekretnine te prava i obveze gradske
četvrti, odnosno mjesnog odbora.
(5) Novčanim sredstvima koja se gradskim četvrtima, odnosno
mjesnim odborima osiguravaju u gradskom proračunu, vijeća gradskih četvrti i
vijeća mjesnih odbora dužna su raspolagati u skladu s odlukom iz članka 92.
stavka 3. ovog statuta.
Članak 79.
(1) Gradska četvrt osniva se za područje koje predstavlja
gradsku, gospodarsku i društvenu cjelinu, a koje je povezano zajedničkim
interesima građana.
(2) U Gradu Zagrebu osniva se 17 gradskih četvrti u kojima
građani Grada Zagreba ostvaruju svoje pravo na mjesnu samoupravu.
(3) Gradske četvrti u Gradu Zagrebu jesu:
1. Donji grad,
2. Gornji grad - Medveščak,
3. Trnje,
4. Maksimir,
5. Peščenica - Žitnjak,
6. Novi Zagreb - istok,
7. Novi Zagreb - zapad,
8. Trešnjevka - sjever,
9. Trešnjevka - jug,
10. Črnomerec,
11. Gornja Dubrava,
12. Donja Dubrava,
13. Stenjevec,
14. Podsused - Vrapče,
15. Podsljeme (Šestine - Gračani - Markuševec),
16. Sesvete i
17. Brezovica.
(4) Na području gradske četvrti osnivaju se mjesni odbori.
(5) Granice područja gradskih četvrti i područja i granice
mjesnih odbora, način njihove promjene te sjedišta pojedinih gradskih četvrti i
mjesnih odbora utvrđuju se gradskom odlukom.
(6) Stručne i administrativne poslove za rad gradskih
četvrti i mjesnih odbora obavlja gradsko upravno tijelo nadležno za mjesnu
samoupravu i druga gradska upravna tijela u skladu s gradskom odlukom.
Gradska
četvrt
Članak 80.
(1) Tijela gradske četvrti su vijeće gradske četvrti i
predsjednik vijeća.
(2) članove vijeća gradske četvrti biraju građani s
područja gradske četvrti na temelju općeg biračkog prava na neposrednim
izborima tajnim glasovanjem.
(3) Na postupak
izbora shodno se
primjenjuju odredbe zakona kojim
se uređuje izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne
i područne (regionalne) samouprave.
Članak 81.
(1) Vijeća gradskih četvrti imaju od 11 do 19 članova,
ovisno o broju stanovnika gradske četvrti.
(2) Vijeće gradske četvrti ima:
1. 11 članova u gradskoj četvrti koja ima do 30 000
stanovnika;
2. 15 članova u gradskoj četvrti koja ima od 30 000 do 50
000 stanovnika;
3. 19 članova u gradskoj četvrti koja ima više od 50 000
stanovnika.
(3) Mandat članova vijeća gradske četvrti traje četiri
godine.
(4) Broj članova vijeća pojedine gradske četvrti, tijela za
provođenje izbora te druga pitanja u svezi s izborom uređuju se gradskom
odlukom.
Članak 82.
(1) Vijeće gradske četvrti samostalno:
1. donosi pravila
gradske četvrti;
2. donosi
financijski plan i završni račun;
3. odlučuje o
raspolaganju imovinom gradske četvrti;
4. donosi plan malih
komunalnih akcija i utvrđuje prioritet u njihovoj realizaciji;
5. bira predsjednika
i potpredsjednika vijeća;
6. saziva mjesne
zborove građana;
7. organizira i
provodi civilnu zaštitu na svom području;
8. usklađuje rad
mjesnih odbora;
9. donosi program
rada i izvješće o radu;
10. donosi poslovnik
o svom radu;
11. surađuje s
drugim gradskim četvrtima
na području Grada Zagreba osobito sa susjednim;
12. surađuje s udrugama
na svom području u pitanjima od interesa za građane gradske četvrti;
13. obavlja i druge
poslove utvrđene propisima.
(2) Pod malim komunalnim akcijama iz stavka 1. točke 4.
ovog članka razumijeva se gradnja, uređivanje i održavanje manjih objekata
komunalne infrastrukture i manjih javnih objekata kojima se poboljšava
komunalni standard građana na području gradske
četvrti,
a koji nisu obuhvaćeni drugim programom (manji dijelovi mjesne mreže za
priključak na vodovod, kanalizaciju, plin, električnu energiju, distribucijsku
TV, kanalizaciju, zelene površine, parkovi i dječja igrališta, putovi, sporedne
ceste i nogostupi, fontane i javni zdenci, vjerski, kulturni, športski i drugi
javni objekti ).
Članak 83.
Vijeće
gradske četvrti:
1. predlaže koncept razvoja svoga područja u okviru
razvojnog plana Grada Zagreba;
2. predlaže rješenja od interesa za svoje područje u
postupcima izrade i donošenja prostornih i drugih planskih dokumenata i njihova
ostvarenja;
3. prati stanje u komunalnoj infrastrukturi na svom
području i predlaže programe razvoja komunalne infrastrukture;
4. brine se o uređivanju naselja, kvaliteti stanovanja,
komunalnim objektima, infrastrukturi te obavljanju komunalnih i drugih uslužnih
djelatnosti od značenja za gradsku četvrt;
5. brine se o zadovoljavanju potreba stanovnika na području
predškolskog odgoja i obrazovanja, javnog zdravstva, socijalne skrbi, kulture,
tehničke kulture i športa od značenja za gradsku četvrt;
6. predlaže i prati mjere i akcije za zaštitu i
unapređivanje okoliša te za poboljšanje uvjeta života;
7. predlaže mjere nakon razmatranja stanja sigurnosti i
zaštite osoba, imovine i dobara na svome području;
8. predlaže mjere za učinkovitiji rad komunalnih službi;
9. predlaže osnivanje ustanova u djelatnostima brige o djeci
predškolske dobi, obrazovanja, javnog zdravstva, socijalne skrbi, kulture,
tehničke kulture i športa, prati rad ustanova u tim djelatnostima osnovanim
radi zadovoljavanja potreba stanovnika na svome području te predlaže mjere za
unapređivanje njihova rada;
10. predlaže
imenovanje ulica, javnih prometnih površina, parkova, športskih terena, škola,
vrtića, ustanova u kulturi i svih drugih objekata na svojem području;
11. može predložiti područja mjesnih odbora na svojem
području;
12. predlaže
promjenu područja gradske četvrti, odnosno mjesnih odbora na svojem području;
13. predlaže kandidate za suce porotnike.
Članak 84.
Vijeće gradske četvrti obavlja i druge poslove koje mu iz
samoupravnog djelokruga Grada Zagreba povjeri Gradska skupština koji su od značenja
za gradsku četvrt.
Članak 85.
(1) Vijeće gradske četvrti može održati sjednicu ako je
nazočna većina članova vijeća, a odlučuje većinom glasova nazočnih članova.
(2) Pravila gradske četvrti, financijski plan i završni
račun, odluke o raspolaganju imovinom, plan malih komunalnih akcija, poslovnik
o radu vijeća gradske četvrti i odluku o izboru predsjednika i potpredsjednika
vijeća, vijeće gradske četvrti donosi većinom glasova svih članova.
(3) Vijeće gradske četvrti poslovnikom može odrediti i druga
pitanja o kojima odlučuje većinom glasova svih svojih članova.
Članak 86.
(1) Vijeće gradske četvrti tajnim glasovanjem bira
predsjednika vijeća i jednog potpredsjednika vijeća iz reda svojih članova na
vrijeme od četiri godine.
(2) Funkcije predsjednika, potpredsjednika i člana vijeća
gradske četvrti su počasne.
(3) Članovi vijeća gradske četvrti imaju pravo na naknadu
koju će utvrditi Gradska skupština.
Članak 87.
(1) Predsjednik vijeća gradske četvrti:
1. predstavlja gradsku četvrt i vijeće gradske četvrti;
2. saziva sjednice
vijeća', predlaže dnevni red, predsjeda sjednicama vijeća i potpisuje akte
vijeća;
3. provodi i osigurava provođenje odluka vijeća te
izvješćuje o provođenju odluka vijeća;
4. surađuje s gradonačelnikom, predsjednikom Gradske
skupštine i Gradskim poglavarstvom;
5. brine se o provedbi akata što se odnose na rad gradske
četvrti;
6. sudjeluje u
provođenju mjera civilne zaštite;
7. informira građane o pitanjima važnim za gradsku četvrt;
8. koordinira rad predsjednika mjesnih odbora na području
gradske četvrti;
9. obavlja i druge poslove koje mu povjeri vijeće.
(2) Predsjednik vijeća gradske četvrti odgovara za svoj rad
vijeću gradske četvrti.
(3) Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Grada
Zagreba koji su povjereni vijeću gradske četvrti, predsjednik vijeća odgovara
gradonačelniku.
Članak 88.
(1) Članovi vijeća
gradske četvrti imaju pravo i dužnost osobito:
1. prisustvovati sjednicama vijeća gradske četvrti;
2. predlagati vijeću gradske četvrti razmatranje pojedinih pitanja
iz njegova djelokruga;
3. raspravljati i izjašnjavati se o svim pitanjima koja su
na dnevnom redu vijeća.
(2) Članovi vijeća gradske četvrti imaju i druga prava i
dužnosti utvrđene poslovnikom o radu vijeća.
Članak 89.
(1) Gradsko poglavarstvo i gradska upravna tijela, prije
realizacije određene mjere ili donošenja odluke o pitanjima važnim za pojedinu
gradsku četvrt, dužna su zatražiti mišljenje od vijeća gradske četvrti odnosno
od predsjednika vijeća i saslušati njihovo mišljenje u vezi sa:
1. gospodarskim
pitanjima;
2. planom uređivanja
javnih površina;
3. osnutkom i
premještanjem ustanova, trgovačkih društava i drugih službi;
4. uređivanjem
prometa;
5. korekcijom
granica;
6. utvrđivanjem
uredovnoga radnog vremena;
7. priredbama na javnim cestama, trgovima i pješačkim
zonama;
8. svim drugim
pitanjima važnim za gradsku četvrt.
(2) Vijeće gradske četvrti odnosno predsjednik vijeća
trebaju dati svoje mišljenje Gradskom poglavarstvu odnosno gradskim upravnim
tijelima u ostavljenom roku.
Članak 90.
(1) Gradsko poglavarstvo i gradska upravna tijela dužna su
informirati predsjednika gradske četvrti o pitanjima u vezi sa:
1. planiranjem
razvoja Grada;
2. programima
gradske uprave;
3. zaštitom okoliša;
4. gradnjom objekata
na području gradske četvrti;
5. drugim pitanjima
važnim za gradsku četvrt.
(2) Predsjednik
vijeća gradske četvrti dužan je o pitanjima iz stavka 1. ovoga članka
izvijestiti vijeće gradske četvrti.
Članak 91.
(1) Gradonačelnik, predsjednik Gradske skupštine i
predsjednici vijeća gradskih četvrti čine koordinaciju.
(2) Na čelu koordinacije izmjenjuju se prema dogovoru
gradonačelnik i predsjednik Gradske skupštine.
(3) Koordinacija raspravlja o pitanjima važnim za gradske
četvrti i o sukobu interesa gradskih četvrti, mjesnih odbora i Grada kao
cjeline najmanje dva puta godišnje.
(4) U radu koordinacije sudjeluje pročelnik gradskoga
upravnog tijela nadležnog za mjesnu samoupravu, bez prava odlučivanja.
Članak 92.
(1) Sredstva za rad vijeća gradskih četvrti, odnosno
sredstva za obavljanje poslova koji su iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba
povjereni vijećima gradskih četvrti, osiguravaju se u gradskom proračunu.
(2) Sredstva se u
gradskom proračunu iskazuju posebno za svaku pojedinu gradsku četvrt i to po
namjenama kao sredstva za rad vijeća gradske četvrti te sredstva za obavljanje
poslova iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba povjerenih vijeću gradske
četvrti.
(3) Gradska skupština posebnom će odlukom utvrditi
kriterije za utvrđivanje ukupne visine sredstava u gradskom proračunu za
gradske četvrti i kriterije za podjelu tih sredstava na gradske četvrti te
način i uvjete korištenja i raspolaganja
sredstvima, a na temelju poslova iz
samoupravnog djelokruga Grada Zagreba koji su im povjereni.
Mjesni
odbor
Članak 93.
(1) Mjesni se odbor osniva za pojedini dio gradske četvrti,
pojedino naselje ili više međusobno povezanih manjih naselja, ili dio većeg
naselja koji u odnosu na ostale dijelove čini zasebnu, razgraničenu cjelinu.
(2) Ako na području gradske četvrti pojedini mjesni odbor
nije osnovan, prava i obveze tijela mjesnog odbora koje proizlaze iz zakona,
ovog statuta, gradskih odluka i drugih propisa obavljaju tijela gradske
četvrti.
Članak 94.
(1) Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog odbora
mogu dati građani i njihove organizacije i udruženja te vijeća gradskih
četvrti.
(2) Građani i njihove organizacije i udruženja inicijativu
za osnivanje mjesnih odbora na području gradske
četvrti na kojoj
imaju prebivalište, odnosno sjedište podnose vijeću gradske
četvrti koje ju razmatra i uz svoje mišljenje dostavlja Gradskom poglavarstvu.
(3) Vijeće gradske četvrti inicijativu za osnivanje
mjesnih odbora podnosi
Gradskom poglavarstvu Grada
Zagreba.
(4) Prijedlog za osnivanje mjesnog odbora predlagatelji iz
stavka 1. ovog članka podnose Gradskom poglavarstvu.
(5) Prijedlog za
osnivanje mjesnog odbora mora sadržavati
područje i naziv mjesnog odbora. Ako građani podnose prijedlog, svojim
potpisom mora ga podržati najmanje deset posto birača s područja za koje se
predlaže osnivanje mjesnog odbora.
Članak 95.
(1) Prijedlog odluke o osnivanju mjesnih odbora podnosi
Gradskoj skupštini Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba uz prethodno
pribavljeno mišljenje vijeća gradskih
četvrti.
(2) Prijedlog odluke
o osnivanju mjesnih odbora mora sadržavati broj, područja, nazive i sjedišta
mjesnih odbora.
Članak 96.
(1) Tijela mjesnog odbora su vijeće mjesnog odbora i,
predsjednik vijeća.
(2) Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani s područja
mjesnog odbora na temelju općega biračkog prava na neposrednim izborima tajnim
glasovanjem.
(3) Na postupak izbora
shodno se primjenjuju odredbe zakona
kojim se uređuje
izbor članova predstavničkih
tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(4) Tijela za provođenje izbora te druga pitanja u vezi s
izborom članova vijeća mjesnih odbora uređuju se gradskom odlukom.
(5) Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika iz reda svojih
članova tajnim glasovanjem.
Članak 97.
(1) Vijeće mjesnog odbora ima 7 članova.
(2) Mandat članova
vijeća mjesnog odbora traje četiri godine.
(3) Dužnost člana vijeća mjesnog odbora je počasna.
Članak 98.
(1) Vijeće mjesnog odbora:
1. donosi pravila mjesnog odbora;
2. donosi financijski plan i završni račun;
3. odlučuje o raspolaganju imovinom mjesnog odbora;
4. donosi poslovnik o svom radu;
5. donosi program rada i izvješće o radu;
6. bira predsjednika vijeća;
7. razmatra pitanja koja neposredno i svakodnevno utječu na
život i rad građana koji žive na području određenoga mjesnog odbora, a posebno u vezi s uređivanjem naselja,
zaštitom djece, mladeži i starijih osoba
i skrbi o
njima te sa
zadovoljavanjem zdravstvenih, kulturnih i športskih potreba građana;
8. saziva mjesne zborove građana;
9. predlaže mjere za unapređivanje uvjeta života i rada
tijelima nadležnim za njihovo rješavanje;
10. predlaže vijeću gradske četvrti plan malih komunalnih
akcija za svoje područje;
11. inicira postupak izmjene područja mjesnog odbora;
12. organizira i provodi civilnu zaštitu na svojem području;
13. obavlja i druge poslove koji su mu povjereni gradskim
odlukama i drugim propisima.
Članak 99.
(1) Vijeće mjesnog odbora može održati sjednicu ako je
nazočna većina članova vijeća, a odlučuje većinom glasova nazočnih članova.
(2) Pravila mjesnog odbora, financijski plan i završni
račun, odluke o raspolaganju imovinom, poslovnik o radu vijeća mjesnog odbora i
odluku o izboru predsjednika i potpredsjednika vijeća, vijeće mjesnog odbora
donosi većinom glasova svih članova.
(3) Vijeće mjesnog odbora poslovnikom može odrediti i druga
pitanja o kojima odlučuje većinom glasova svih svojih članova.
Članak 100.
(1) Predsjednik vijeća mjesnog odbora:
1. predstavlja
mjesni odbor;
2. saziva sjednice
vijeća, predlaže dnevni red, predsjeda
sjednicama vijeća i potpisuje akte vijeća;
3. provodi i
osigurava provođenje odluka vijeća;
4. surađuje s
predsjednikom vijeća gradske četvrti;
5. sudjeluje u provođenju mjera civilne zaštite;
6. informira građane
o pitanjima važnim za mjesni odbor;
7. obavlja i
druge poslove koje mu povjeri vijeće.
(2) Predsjednik vijeća mjesnog odbora za svoj je rad
odgovoran vijeću mjesnog odbora.
(3) Za obavljanje
poslova iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba koji su
povjereni vijeću mjesnog odbora, predsjednik vijeća
odgovara gradonačelniku.
Članak 101.
(1) Predsjednici vijeća mjesnih odbora i predsjednik vijeća
gradske četvrti čine koordinaciju gradske četvrti.
(2) Na čelu je koordinacije predsjednik vijeća gradske
četvrti.
(3) Koordinacija raspravlja o pitanjima važnim za mjesne
odbore i gradsku četvrt.
Članak 102.
(1) Sredstva za rad
vijeća mjesnih odbora osiguravaju se u gradskom proračunu u okviru sredstava za
rad gradske četvrti.
(2) Odlukom iz članka 92. stavka 3. ovog statuta utvrdit će
se visina sredstava za mjesne odbore po gradskim četvrtima i kriteriji za
raspodjelu tih sredstava mjesnim odborima.
Članak 103.
(1) Nadzor nad
zakonitošću rada tijela gradske četvrti i tijela mjesnog odbora obavlja Gradsko
poglavarstvo.
(2) Gradsko
poglavarstvo može raspustiti vijeće gradske četvrti, odnosno vijeće mjesnog
odbora ako ono učestalo krši
Statut, pravila gradske
četvrti, odnosno mjesnog odbora, poslovnik o svom radu, ne donese
financijski plan ili završni račun te ako ne izvršava povjerene mu poslove.
(3) Predsjednik
vijeća gradske četvrti,
odnosno mjesnog odbora dužan je sve akte vijeća dostaviti gradskom upravnom
tijelu nadležnom za
mjesnu samoupravu u roku
od osam dana
od dana donošenja.
V.
GRADSKA UPRAVNA TIJELA I JAVNE SLUŽBE
Gradska
upravna tijela
Članak 104.
(1) Za obavljanje
poslova iz samoupravnog djelokruga i poslova državne uprave
osnivaju se gradska upravna
tijela.
(2) Gradska skupština odlukom osniva i ukida gradska upravna
tijela te uređuje
njihovo ustrojstvo, djelokrug i
druga pitanja važna za njihov rad.
Članak 105.
(1) Gradska upravna tijela ustrojavaju se kao uredi,
zavodi, ravnateljstva i službe, što čini gradsku upravu u užem smislu.
(2) Za obavljanje upravnih poslova, poslova mjesne samouprave
i drugih poslova koji se odnose na ostvarivanje prava i interesa građana, za
područje jedne ili više gradskih četvrti osnovanih u Gradu Zagrebu ustrojavaju
se područni uredi gradske uprave iz stavka 1. ovog članka kao područne jedinice
gradske uprave.
Članak 106.
(1) Gradska upravna tijela osnovana za obavljanje poslova
iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba pripremaju i izvršavaju opće i druge
akte koje donose tijela Grada Zagreba,
prate stanje u
upravnim područjima za koja su osnovana, poduzimaju mjere za koje su
zakonom i drugim propisom ovlaštena te obavljaju i druge poslove u skladu sa
zakonom, Statutom i gradskim odlukama.
(2) Gradska upravna tijela iz stavka 1. ovoga članka
neposredno izvršavaju i nadziru provođenje općih akata koje donosi Gradska
skupština.
(3) U provođenju nadzora iz stavka 2. ovoga članka gradska
upravna tijela mogu u slučaju neprovođenja općeg akta poduzimati mjere
propisane tim aktom i zakonom.
(4) U izvršavanju općih akata Gradske skupštine, gradska
upravna tijela donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba osim ako je zakonom određeno da te
akte donose tijela državne uprave.
(5) U obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka gradska
upravna tijela dužna su raditi po uputama, smjernicama i preporukama tijela
Grada Zagreba.
(6) Gradska upravna tijela dužna su osigurati učinkovito
obavljanje poslova iz svoga djelokruga.
Članak 107.
Gradska upravna tijela u obavljanju poslova državne uprave
rješavaju u upravnim stvarima, vode očevidnike određene zakonom i drugim
propisima i izdaju propisana uvjerenja i druge potvrde te obavljaju i druge
poslove državne uprave koji su im zakonom izrijekom stavljeni u nadležnost.
Članak 108.
(1) Gradskim upravnim tijelima upravljaju pročelnici, a
službom koja se ustrojava za rad Gradskog poglavarstva i gradonačelnika
upravlja tajnik Gradskog poglavarstva.
(2) Pročelnike gradskih upravnih tijela koja obavljaju samo
poslove iz samoupravnog
djelokruga Grada Zagreba, na temelju javnog natječaja imenuje
Gradsko poglavarstvo, osim
pročelnika koji tu
dužnost
obavljaju kao članovi Gradskog poglavarstva sukladno članku 64. stavku 4. ovog
statuta.
(3) Pročelnike gradskih upravnih tijela koja u okviru svog
djelokruga obavljaju samo poslove državne uprave, na temelju javnog natječaja
imenuje Gradsko poglavarstvo uz
prethodnu suglasnost nadležnog
ministra, odnosno ravnatelja državne upravne
organizacije.
(4) Pročelnici iz stavka 3. ovoga članka ne mogu biti
članovi Gradskog poglavarstva.
(5) Pročelnici se imenuju na vrijeme od četiri godine i
mogu biti ponovno imenovani na istu dužnost.
(6) Tajnika Gradskog
poglavarstva imenuje i razrješuje Gradsko poglavarstvo.
Članak 109.
(1) Za obavljanje
poslova iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba
pročelnici gradskih upravnih tijela odgovaraju gradonačelniku i Gradskom
poglavarstvu.
(2) Za obavljanje poslova državne uprave pročelnici
odgovaraju gradonačelniku koji u odnosu na njih ima ovlasti predstojnika ureda
državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave.
(3) U slučaju kada Vlada Republike Hrvatske imenuje
povjerenika, pročelnici gradskih upravnih tijela koja u okviru svog djelokruga
obavljaju samo poslove državne uprave
odgovaraju povjereniku.
(4) U obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka
pročelnici gradskih upravnih
tijela dužni su se
pridržavati uputa za rad gradonačelnika i Gradskog poglavarstva.
Javne
službe
Članak 110.
U okviru samoupravnog djelokruga Grad Zagreb osigurava
obavljanje javnih službi koje zadovoljavaju svakodnevne potrebe građana na
području komunalnih, društvenih, gospodarskih i drugih djelatnosti u skladu sa
zakonom.
Članak 111.
(1) Komunalne su djelatnosti: opskrba pitkom vodom, plinom
i toplinskom energijom,
odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda, odvoz smeća i čišćenje javnih
površina, gospodarenje otpadom, uređivanje prostora, javnih
prometnih i zelenih
površina, uređivanje i održavanje gradskih groblja, krematorija i
obavljanje pogrebnih poslova, uređivanje i rad gradskih tržnica, javni gradski
promet, javna rasvjeta i obavljanje dimnjačarskih poslova te druge djelatnosti
u skladu sa zakonom.
(2) Gradskom odlukom
mogu se odrediti i druge djelatnosti koje se pod uvjetima utvrđenim zakonom
smatraju komunalnim djelatnostima.
(3) Grad Zagreb te pravne i fizičke osobe koje obavljaju
komunalne djelatnosti obvezne su osigurati trajno i kvalitetno obavljanje tih
djelatnosti, održavanje komunalnih objekata i uređaja u stanju funkcionalne
sposobnosti, obavljanje komunalnih
djelatnosti na načelima održivog razvoja i javnost rada.
Članak 112.
Društvene su
djelatnosti: odgoj i osnovno obrazovanje, srednje školstvo, znanost, kultura,
informiranje, šport, tjelesna kultura, tehnička kultura, skrb o djeci i zaštita
djece i mladeži, zdravstvo, socijalna skrb, skrb o invalidima i druge
djelatnosti u skladu sa zakonom.
Članak 113.
Grad Zagreb kao poduzetnik može osnivati trgovačka društva
za obavljanje gospodarskih djelatnosti radi ostvarivanja dobiti.
Članak 114.
(1) Grad Zagreb osigurava obavljanje komunalnih,
društvenih i gospodarskih
djelatnosti osnivanjem trgovačkih
društava, javnih ustanova i vlastitih pogona
1 to:
1. za obavljanje komunalnih djelatnosti osnivaju se
trgovačka društva, ustanove i vlastiti pogoni;
2. za obavljanje društvenih djelatnosti osnivaju se u
pravilu ustanove, a mogu se osnivati i trgovačka društva;
3. za obavljanje društvenih djelatnosti za koje je zakonom
određeno da se obavljaju kao javne službe osnivaju se javne ustanove;
4. za obavljanje gospodarskih djelatnosti osnivaju se
trgovačka društva.
(2) Obavljanje određenih javnih djelatnosti Grad Zagreb
može povjeriti na temelju ugovora o koncesiji i ugovora o povjeravanju poslova
i drugim pravnim i fizičkim osobama po postupku utvrđenom zakonom te u skladu s
uvjetima i mjerilima koje utvrđuje Gradska skupština.
(3) Grad Zagreb u trgovačkim društvima iz stavka 1. točke
1. ovoga članka drži većinski dio dionica, odnosno udjela.
Članak 115.
(1) O sastavu skupštine u trgovačkim društvima u kojima
Grad Zagreb ima sto posto uloga odlučuje Gradska skupština.
(2) U skupštinama
trgovačkih društava u kojima Grad Zagreb nema sto posto uloga, Grad Zagreb kao
člana društva, predstavlja osoba koju odredi Gradska skupština.
Članak 116.
Skupštine trgovačkih društava i predstavnici Grada Zagreba
u skupštinama trgovačkih društava imaju prava utvrđena zakonom i ovim statutom.
Članak 117.
(1) Trgovačka su društva kojih je osnivač Grad Zagreb ili u
kojima Grad Zagreb ima uloga, samostalna u obavljanju svoje djelatnosti i u
poslovanju sukladno zakonu, na
zakonu utemeljenu propisu, društvenom ugovoru odnosno statutu
društva.
(2) Skupštine
trgovačkih društava i predstavnici Grada Zagreba u skupštinama trgovačkih
društava dužni su pribaviti
prethodnu suglasnost Gradske skupštine prije odlučivanja o
statusnim promjenama trgovačkog društva (priključenje, pripajanje, spajanje,
preoblikovanje i prestanak).
(3) Skupštine
trgovačkih društava i predstavnici Grada Zagreba u skupštinama trgovačkih
društava dužni su zatražiti
prethodno mišljenje Gradskog poglavarstva prije odlučivanja o:
1. povećanju i
smanjenju temeljnog kapitala;
2. povlačenju i
podjeli poslovnih udjela odnosno dionica;
3. uporabi ostvarene
dobiti i pokrivanju gubitaka;
4. osnivanju trgovačkog
društva i
5. osnivanju gospodarskoga interesnog udruženja.
Članak 118.
(1) Ustanove kojih
je osnivač Grad Zagreb
samostalne su u
obavljanju svojih djelatnosti
i u poslovanju sukladno zakonu,
na zakonu utemeljenu propisu, aktu o osnivanju i statutu ustanove.
(2) Aktom o osnivanju ili statutom ustanove može se ograničiti
stjecanje, opterećivanje i
otuđivanje nekretnina i druge imovine ustanove te način raspolaganja s
dobiti.
(3) Ako u obavljanju svoje djelatnosti ustanova ostvari dobit, ta se
dobit upotrebljava isključivo za obavljanje i razvoj djelatnosti
ustanove, u skladu s aktom o osnivanju i statutom ustanove.
(4) Grad Zagreb može odlučiti da dobit ustanove upotrijebi
za razvoj i obavljanje djelatnosti druge ustanove koje je osnivač.
Članak 119.
Aktom o osnivanju ustanove osigurava se sudjelovanje Grada
u upravljanju ustanovom i uređuju druga pitanja o međusobnim pravima i obvezama
ustanove i Grada kao osnivača u skladu sa zakonom.
Članak 120.
(1) Gradsko poglavarstvo prati rad, daje preporuke i
poduzima mjere prema trgovačkim društvima i ustanovama kojih je osnivač odnosno
vlasnik Grad Zagreb.
(2) Direktori odnosno
predsjednici uprava trgovačkih
društava te ravnatelji ustanova dužni su, po potrebi, a
najmanje jednom godišnje,
podnijeti izvješća Gradskom poglavarstvu koje ih razmatra i upućuje
Gradskoj skupštini.
Članak 121.
(1) Radi obavljanja
komunalnih djelatnosti Grad Zagreb može osnivati vlastite pogone koji nemaju
svojstvo pravne osobe.
(2) Vlastite pogone osniva Gradska skupština gradskom
odlukom na način i po postupku propisanom zakonom i na zakonu utemeljenim
propisima.
Članak 122.
Gradska skupština odlukom uređuje određene odnose,
rješavanje u pojedinačnim upravnim stvarima, rješavanje o pravima, obvezama i
odgovornostima pravnih i fizičkih osoba te obavljanje drugih javnih ovlasti u
određenim komunalnim djelatnostima, a može te ovlasti povjeriti pravnim osobama
osnovanim radi obavljanja tih djelatnosti u skladu sa zakonom.
Članak 123.
U obavljanju komunalnih, društvenih, gospodarskih i drugih
djelatnosti pravne i fizičke osobe dužne su poduzimati mjere za očuvanje i
zaštitu okoliša.
VI. NEPOSREDNO
SUDJELOVANJE U ODLUČIVANJU I IZJAŠNJAVANJE GRAĐANA O PITANJIMA IZ SAMOUPRAVNOG
DJELOKRUGA GRADA ZAGREBA
Članak 124.
Oblici neposrednog sudjelovanja u odlučivanju i
izjašnjavanja građana o lokalnim poslovima iz samoupravnog djelokruga Grada
Zagreba jesu: lokalni referendum, mjesni zborovi građana, predstavke,
prijedlozi i pritužbe građana.
Lokalni
referendum
Članak 125.
(1) Gradska skupština pod uvjetima propisanim zakonom i
ovim statutom može raspisati lokalni referendum o svakom pitanju iz
samoupravnog djelokruga Grada Zagreba koje je od posebnog i neposrednog
interesa za razvoj Grada Zagreba ili za građane Grada Zagreba o kojem Gradska
skupština ima pravo donositi odluke.
(2) Lokalni referendum se provodi na način propisan
zakonom.
Članak 126.
(1) Odluka o
raspisivanju lokalnog referenduma objavljuje se u Službenom glasniku Grada
Zagreba, dnevnom tisku, drugim sredstvima javnog priopćavanja i na drugi
pogodan način.
(2) Od dana objave odluke o raspisivanju lokalnog
referenduma do dana održavanja lokalnog referenduma ne smije proći manje od
dvadeset ni više od četrdeset dana.
Mjesni
zborovi građana
Članak 127.
(1) Mjesni zborovi
građana sazivaju se
radi izjašnjavanja građana o pojedinim pitanjima od lokalnog značenja,
raspravljanja o potrebama i interesima građana te davanja prijedloga za
rješavanje pitanja od lokalnog značenja.
(2) Na mjesnim zborovima građana imaju pravo sudjelovati
birači koji imaju prebivalište na području za koje je sazvan mjesni zbor
građana.
Članak 128.
(1) Mjesne zborove građana saziva vijeće mjesnog odbora,
odnosno vijeće gradske četvrti, u skladu s ovim statutom radi raspravljanja o
potrebama i interesima građana toga područja i davanja prijedloga za njihovo
rješavanje.
(2) Mjesne zborove građana može sazvati i Gradska skupština
radi raspravljanja i izjašnjavanja građana o pitanjima od značenja za Grad
Zagreb, odnosno o prijedlogu općeg akta.
(3) U slučaju raspuštanja vijeća mjesnog odbora, za
područje tog mjesnog odbora mjesne zborove građana saziva vijeće gradske
četvrti.
(4) Mišljenje građana
na mjesnim zborovima građana može zatražiti
gradonačelnik, Gradsko poglavarstvo i Gradska skupština.
Članak 129.
(1) Mjesni zbor građana saziva se za dio područja mjesnog
odbora koji čini zasebnu cjelinu (dio naselja, stambeni blok i si.)
(2) Mjesni zbor građana
saziva se javnim upućivanjem poziva na način prikladan
mjesnim prilikama.
(3) Javni poziv se može uputiti preko tiska i drugih
sredstava javnog priopćavanja, oglašavanjem na oglasnim pločama u područnim
uredima gradske uprave, u prostorima mjesne samouprave, na javnim objektima,
oglasnim stupovima i na drugi prikladan način.
(4) Poziv na mjesni zbor sadrži mjesto i vrijeme održavanja
mjesnog zbora te pitanja o kojima se građani
izjašnjavaju.
Članak 130.
(1) Tijela iz članka 128. stavaka 1. i 2. ovog statuta
dužna su organizirati i osigurati održavanje mjesnog zbora građana.
(2) O održavanju mjesnog zbora građana brine se predsjednik
vijeća mjesnog odbora, odnosno članovi tog vijeća.
(3) Mjesni zbor
građana vodi predsjednik vijeća mjesnog odbora ili član vijeća mjesnog odbora
kojega odredi vijeće.
(4) U slučaju iz članka 128. stavka 3. ovog statuta, mjesni
zbor građana vodi predsjednik vijeća gradske četvrti ili član vijeća gradske
četvrti kojega odredi vijeće.
Članak 131.
(1) Odluka donesena
na mjesnom zboru građana obvezatna
je za vijeće
mjesnog odbora odnosno vijeće gradske
četvrti, ali ne
obvezuje Gradsku skupštinu.
(2) Mišljenja i
prijedloge izražene na
mjesnim zborovima građana Gradska skupština, odnosno druga tijela Grada
Zagreba dužni su razmatrati prigodom rasprave o pitanju na koje se ta mišljenja
i prijedlozi odnose.
(3) Tijela mjesne
samouprave dužna su izvijestiti mjesne zborove građana o tome što je poduzeto u
vezi s njihovim mišljenjima i prijedlozima.
Predstavke,
prijedlozi i pritužbe građana
Članak 132.
(1) Građani mogu
podnositi predstavke tijelima
Grada Zagreba.
(2) Predstavka mora biti potpisana i mora sadržavati imena
i prezimena građana koji je potpisuju i njihove jedinstvene matične brojeve.
(3) Tijela Grada Zagreba dužna su u roku od trideset
dana od
dana podnošenje predstavke
odgovoriti građanima koji su predstavku podnijeli.
Članak 133.
(1) Predstavke mogu podnositi građani koji imaju biračko
pravo i prebivalište na području Grada Zagreba,.
(2) Predstavke građana ne obvezuju tijelo kojem se podnose.
Članak 134.
(1) Građani imaju
pravo predlagati Gradskoj skupštini donošenje određenog akta ili rješavanje određenog pitanja iz njezina
djelokruga u skladu sa zakonom. •
(2) O prijedlogu iz stavka 1. ovoga članka Gradska
skupština mora raspravljati ako ga potpisom podrži najmanje deset posto birača
upisanih u popis birača Grada Zagreba te dati odgovor podnositeljima najkasnije
u roku od tri mjeseca od primitka prijedloga.
Članak 135.
(1) Građani i pravne
osobe imaju pravo tijelima Grada Zagreba, gradskim upravnim tijelima i tijelima
mjesne samouprave podnositi predstavke i pritužbe.
(2) Tijela iz
stavka 1. ovog
članka dužna su omogućiti
građanima i pravnim
osobama podnošenje predstavki i pritužbi na svoj rad te na
nepravilan
odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi ostvarivanja svojih
prava i interesa ili izvršavanja građanskih dužnosti.
(3) Predstavka i pritužba moraju biti potpisane i na njima
navedena imena i prezimena te adrese građana koji ih podnose, odnosno naziv i
sjedište pravne osobe.
(4) Na podnesene predstavke i pritužbe čelnik tijela iz
stavka 1. ovog članka dužan je građanima i pravnim osobama dati odgovor u roku
od trideset dana od dana podnošenja predstavke odnosno pritužbe.
(5) Tijela iz stavka
1. ovog članka dužna su u službenim
prostorijama na vidnom mjestu osigurati potrebna tehnička i druga sredstva za
podnošenje predstavki i pritužbi te omogućiti usmeno davanje predstavki,
odnosno pritužbi.
VII. IMOVINA I FINANCIRANJE GRADA ZAGREBA
Članak 136.
(1) Imovinu Grada
Zagreba čine pokretne i nepokretne stvari te imovinska prava koja mu pripadaju
sukladno zakonu.
(2) Imovinom Grada
Zagreba upravlja i raspolaže Gradsko poglavarstvo u skladu sa zakonom i ovim
statutom.
(3) Gradsko je
poglavarstvo dužno upravljati
i raspolagati imovinom Grada Zagreba brižno i prema načelima dobrog
gospodarenja, postupajući u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Članak 137.
(1) Stvarima u vlasništvu Grada Zagreba raspolaže, upravlja
i koristi se Gradsko poglavarstvo, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.
(2) Stvari u vlasništvu Grada Zagreba koje su namijenjene
neposrednom izvršavanju prava i dužnosti Grada Zagreba, njegovih tijela i
ustanova (javna dobra u javnoj uporabi) upotrebljavaju u skladu s tom namjenom
ona tijela i ustanove kojima ih je dalo na upravljanje Gradsko poglavarstvo,
ako ih ono nije zadržalo u svojoj neposrednoj uporabi te ako posebnim zakonom
nije drukčije određeno.
(3) Svatko ima
pravo služiti se
stvarima u vlasništvu Grada
Zagreba odnosno stvarima kojima upravlja Grad Zagreb a koje su namijenjene za
uporabu svih (javna
dobra u općoj
uporabi) prema namjeni određenoj
zakonom, gradskom odlukom ili kako odredi Gradsko poglavarstvo odnosno pravna
osoba kojoj su dane na upravljanje i
koja njima neposredno upravlja.
(4) Pravo vlasništva na stvarima u vlasništvu Grada Zagreba
koje nisu namijenjene ni za javnu uporabu (javna dobra u javnoj uporabi) ni za
opću uporabu izvršava Gradsko poglavarstvo, ako ono to nije povjerilo kojem
drugom tijelu, ustanovi
ili osobi u skladu sa zakonom. Čisti prihod od tih
stvari prihod je proračuna Grada Zagreba, ako posebnim zakonom ili gradskom
odlukom nije drukčije određeno.
Članak 138.
(1) Gradska skupština nadzire rad Gradskog poglavarstva u
upravljanju i raspolaganju imovinom te Gradskom poglavarstvu može davati upute
za postupanje.
(2) Gradsko poglavarstvo izvješćuje Gradsku skupštinu o
stanju imovine Grada Zagreba najmanje jednom godišnje.
Članak 139.
(1) Grad Zagreb ima svoje prihode kojima u okviru svog
djelokruga slobodno raspolaže.
(2) Prihodi Grada Zagreba razmjerni su poslovima koji su u
skladu sa zakonom u njegovu djelokrugu.
(3) Prihodi i rashodi Grada Zagreba utvrđuju se godišnjim
proračunom.
(4) Sredstvima proračuna Grada Zagreba financira se
izvršenje svih poslova iz djelokruga Grada Zagreba utvrđenog zakonom.
(5) Prihodima i rashodima Grada Zagreba upravlja Gradsko
poglavarstvo u skladu sa zakonom, odlukom o izvršenju gradskog proračuna i
drugim propisima.
Članak 140.
(1) Prijedlog gradskog proračuna Gradskom poglavarstvu
podnosi gradonačelnik.
(2) Gradski proračun donosi Gradska skupština na prijedlog
Gradskog poglavarstva po postupku i na način utvrđen zakonom.
(3) Ako Gradska
skupština ne donese
gradski proračun prije početka fiskalne godine, financiranje se obavlja
privremeno, a najduže za prva tri mjeseca fiskalne godine.
(4) Odluku o
privremenom financiranju donosi Gradska skupština na način i po
postupku propisanom za donošenje proračuna.
Članak 141.
(1) Prihodi Grada Zagreba određuju se zakonom i drugim
propisima u skladu sa zakonom.
(2) Prihodi Grada Zagreba jesu:
1. vlastiti porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe,
2. prihodi od stvari u vlasništvu Grada i imovinskih prava,
3. prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u
vlasništvu Grada, odnosno u kojima Grad ima udio ili dionice,
4. prihodi od
koncesija koje dodjeljuje Gradska skupština,
5. novčane kazne i
oduzeta imovinska korist za prekršaje koje Grad propiše,
6. udio u zajedničkim porezima s Republikom Hrvatskom,
7. drugi prihodi određeni zakonom.
Članak 142.
(1) Gradska skupština neposredno nadzire ukupno materijalno
i financijsko poslovanje Grada Zagreba.
(2) Gradsko poglavarstvo
samostalno nadzire financijsko,
materijalno i računovodstveno poslovanje korisnika gradskog proračuna što se
tiče namjene, opsega i dinamike korištenja sredstava.
VIII. AKTI GRADA ZAGREBA
Članak 143.
(1) Gradska skupština donosi u okviru svoga samoupravnog
djelokruga odluke i druge opće akte.
(2) Izvršavajući
pojedina prava i obveze Gradska skupština donosi i pojedinačne akte i druge
akte iz svoga samoupravnog djelokruga u skladu sa zakonima i drugim propisima.
(3) Pravo podnošenja prijedloga akata iz stavka 1. ovog
članka imaju svaki gradski zastupnik, radna tijela Gradske
skupštine, Gradsko poglavarstvo, gradonačelnik i
drugi predlagatelji utvrđeni
zakonom i Poslovnikom Gradske skupštine.
(4) Poslovnikom Gradske skupštine uredit će se sadržaj i
način donošenja akata iz stavaka 1. i 2. ovog članka.
Članak 144.
(1) Gradsko
poglavarstvo donosi opće
akte za provedbu gradskih odluka
ako je za to ovlašteno.
(2) Gradsko poglavarstvo donosi opće i druge akte kada je
za to ovlašteno zakonom.
(3) Gradsko poglavarstvo donosi pojedinačne akte, akte
poslovanja i druge akte u skladu sa zakonom, gradskim i drugim propisima.
(4) Poslovnikom Gradskog poglavarstva uredit će se vrste,
sadržaj i način donošenja akata.
Članak 145.
(1) Radi provedbe i izvršavanja poslova iz samoupravnog
djelokruga, gradonačelnik, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim
propisima, donosi pojedinačne akte: rješenja, zaključke, akte poslovanja, druge
pojedinačne akte i unutarnje opće akte.
(2) Gradonačelnik donosi i opće akte kad je za to izričito
zakonom ovlašten.
Članak 146.
(1) Odluke i drugi opći akti Grada Zagreba objavljuju se
u Službenom glasniku
Grada Zagreba, službenom glasilu
Grada Zagreba, prije nego stupe na snagu.
(2) Odluke i drugi opći akti stupaju na snagu najranije
osmoga dana od dana objave.
(3) Iznimno, općim
se aktom može
iz osobito opravdanih razloga
odrediti da stupa
na snagu danom objave.
(4) Odluke i drugi opći akti ne mogu imati povratno
djelovanje.
Članak 147.
U Službenom glasniku Grada Zagreba osim gradskih odluka i
drugih općih akata, objavljuju se vjerodostojna tumačenja tih akata, rješenja i
odluke Ustavnog suda što se odnose na ustavnost i zakonitost tih akata, gradski
proračun, godišnji obračun proračuna, programi i planovi razvoja, akti izbora i
imenovanja, akti raspolaganja gradskim nekretninama te drugi akti kad to odrede
tijela Grada Zagreba koja ih donose.
Članak 148.
(1) Odluke i drugi opći akti objavljuju se u Narodnim
novinama i u drugim javnim glasilima kada je to određeno zakonom.
(2) Akti Grada Zagreba koji su od značenja za informiranost
građana Grada Zagreba mogu se objaviti u dnevnom tisku ili drugom glasilu kad
to odluči donositelj akta.
Članak 149.
(1) Upravna tijela Grada Zagreba u izvršavanju općih akata
i obavljanju nadzora nad provođenjem općih akata što ih donosi Gradska
skupština Grada Zagreba donose pojedinačne upravne akte
kojima rješavaju o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i
pravnih osoba, odnosno u obavljanju nadzora poduzimaju mjere propisane tim
aktima.
(2) Iznimno pojedinačne upravne akte može donositi i
Gradska skupština, Gradsko poglavarstvo
i gradonačelnik kad je to određeno zakonom i drugim propisom.
(3) Na pojedinačne upravne akte primjenjuju se odredbe
Zakona o općem upravnom postupku, ako zakonom nije drukčije određeno.
(4) Protiv pojedinačnih akata iz stavaka 1. i 2. ovog
članka može se izjaviti žalba nadležnom ministarstvu, a protiv konačnih
pojedinačnih akata pokrenuti upravni spor, u skladu sa zakonom.
(5) Odredbe ovoga članka odnose se i na pojedinačne akte
koje donose pravne osobe kojima su gradskom odlukom, u skladu sa zakonom,
povjerene javne ovlasti.
IX. ODNOS
GRADA ZAGREBA I ZAGREBAČKE ŽUPANIJE
Članak 150.
(1) Grad Zagreb i Zagrebačka županija međusobno surađuju
radi rješavanja pitanja od međusobnog interesa.
(2) Ciljevi, uvjeti i oblici suradnje kao i međusobna prava
i obveze u rješavanju pitanja od zajedničkog interesa određuju se
sporazumom Grada Zagreba i
Zagrebačke županije, sukladno Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Članak 151.
(1) Radi rješavanja pitanja od zajedničkog interesa
Gradska skupština Grada
Zagreba i Skupština Zagrebačke županije osnivaju
zajedničko vijeće.
(2) Vijeće čine gradonačelnik Grada Zagreba i župan
Zagrebačke županije te po dva člana obje jedinice koje biraju Gradska skupština
i Skupština Zagrebačke županije iz reda svojih članova.
(3) Vijeću predsjedaju naizmjence po tri mjeseca
gradonačelnik Grada Zagreba i župan Zagrebačke županije.
Članak 152.
(1) Skupštine, odnosno poglavarstva Grada Zagreba i
Zagrebačke županije povjeravaju
Vijeću rješavanje određenih pitanja iz
svoga djelokruga za koja ocijene da su od zajedničkog interesa za obje strane.
(2) Odluka iz stavka
1. ovoga članka donosi se većinom glasova svih članova tijela.
(3) Odluka Vijeća donesena na osnovi stavka 1. ovoga članka
obvezna je za Grad Zagreb i Zagrebačku županiju.
X. JAVNOST
RADA I INFORMIRANJE
Članak 153.
(1) Djelovanje tijela Grada Zagreba je javno.
(2) Tijela Grada Zagreba dužna su upoznati javnost o
obavljanju poslova iz svoga djelokruga i izvještavati je o svom radu preko
sredstava javnog priopćavanja ili na drugi prikladan način.
Članak 154.
Na sjednicama tijela Grada Zagreba omogućuje se nazočnost izvjestiteljima javnih
glasila i građanima u skladu s poslovnicima o radu tih tijela.
Članak 155.
(1) Službene izjave za sredstva javnog priopćavanja daju:
1. o radu Gradske skupštine predsjednik Gradske skupštine;
2. o radu Gradskog poglavarstva i gradske uprave u cjelini
gradonačelnik;
3. o radu gradskih upravnih tijela čelnici tih tijela.
(2) Službene izjave o radu tijela iz stavka 1. ovoga članka
mogu davati i druge osobe koje su za to ovlaštene.
Članak 156.
Grad Zagreb može izdavati publikaciju u kojoj bi
objavljivao prikaze rada svojih tijela, izvješća s rasprava i odluke tih
tijela, prijedloge koji se pripremaju za rasprave te druga pitanja iz svoga
samoupravnog djelokruga ili koja su od neposrednog interesa za građane.
Članak 157.
Ostvarivanje javnosti rada tijela Grada Zagreba pobliže se
uređuje poslovnicima o radu tih tijela.
XI. PROMJENA
STATUTA GRADA ZAGREBA
Članak 158.
(1) Postupak za promjenu Statuta Grada Zagreba pokreće se
prijedlogom za promjenu Statuta.
(2) Prijedlog za promjenu Statuta Grada Zagreba može
podnijeti Gradsko poglavarstvo, radno
tijelo Gradske skupštine, gradonačelnik, četvrtina
gradskih zastupnika te najmanje polovina vijeća gradskih četvrti.
(3) Prijedlog za promjenu Statuta upućuje se Odboru za
Statut, Poslovnik i propise koji ga razmatra i uz mišljenje upućuje Gradskoj
skupštini.
Članak 159.
(1) O prijedlogu
za promjenu Statuta Gradska skupština odlučuje većinom glasova
svih gradskih zastupnika.
(2) Ako Gradska
skupština prihvati prijedlog za promjenu Statuta, provodi prethodnu raspravu.
(3) Ako Gradska skupština ne prihvati prijedlog za promjenu
Statuta, isti se prijedlog ne može staviti na dnevni red
prije isteka šest
mjeseci od dana zaključenja rasprave o njemu.
Članak 160.
Gradska skupština može odlučiti da se o prijedlogu za
promjenu Statuta prije utvrđivanja prijedloga provede javna rasprava.
Članak 161.
(1) O izmjeni i dopuni Statuta, Gradska skupština donosi
statutarnu odluku na način i po postupku utvrđenom Poslovnikom u skladu s ovim
statutom.
(2) Odbor za Statut,
Poslovnik i propise može podnošenjem prijedloga statutarne odluke
predložiti izmjenu i dopunu Statuta, radi usklađivanja Statuta sa zakonom bez
prethodne rasprave.
Članak 162.
(1) Predlagatelj je prijedloga statuta i prijedloga
statutarne odluke Odbor za Statut, Poslovnik i propise.
(2) Statut i statutarna odluka donose se većinom glasova
svih gradskih zastupnika.
XII. PRIJELAZNE
I ZAKLJUČNE ODREDBE
Članak 163.
(1) Gradske odluke koje se donose za provedbu Statuta Grada
Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/00) donijet će se u roku od 6
mjeseci od dana stupanja na snagu tog statuta.
(2) Gradski propisi koji nisu u skladu s odredbama Statuta
iz prethodnog stavka uskladit će se u roku od godinu dana od dana njegovog
stupanja na snagu.
Članak 164.
Stupanjem na snagu Statuta iz prethodnog članka prestaje
vrijediti Privremeni statut Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba
9/93).
Članak 165.
Gradski
propisi koji nisu u skladu s odredbama Statutarne odluke o izmjenama i dopunama
Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/ 01) uskladit će se u
roku od godine dana od dana njezina stupanja na snagu.